Inne i vaskehallen ved Værnes spyler tillitsvalgt Jan Erik Jerpstad Furunes hos Sandfærhus Bilpleie AS av enda en bil.
Her bodde og jobbet bilvaskere
1. april i år innførte bedriften tariffavtale for alle ansatte. Det er de nesten alene om blant norske bilvaskefirma.
– Det som har kommet frem om forholdene i bransjen er ikke ukjent. Vi har villet dette til livs hele tiden og er glade for at det blir tatt tak i det, sier daglig leder Ragnar Larsen i bilpleieselskapet på Sandfærhus.
Får skryt
Nå er plakaten der det forkynnes noe av det første kundene ser når de kommer inn i kundemottaket. Og på bordet inne på spiserommet ligger journalen der alle ansatte skriver seg inn og ut for dagen.
– Vi er også blitt kontrollert. Da har vi permer med arbeidskontrakter og denne journalen klar for å dokumentere forholdene, sier Larsen og blar i boka på spiserommet.
Bedriften får nå ros både av Fellesforbundet og Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) for å være et forbilde. Eriksson snakker om at regjeringen har gjort langt mer enn tidligere for å rydde opp i arbeidslivet. Han er glad for at det nye sterkere samarbeidet mellom skatteetaten, Nav, Arbeidstilsynet og politiet ser ut til å fungere bra. Eriksson snakker om at regjeringen ønsker en målrettet innsatts med flere uanmeldte kontroller og tilsyn for å slå ned på useriøse firma og uakseptabel virksomhet, slik som i det som er avdekket i Trondheim.
LES PLUSSKOMMENTAR: Ren bil, dårlig samvittighet
– Hvis ikke kjeltringene blir stoppet vil de ødelegge for alle som driver etter ordinære lønns- og arbeidsvilkår, sier Eriksson.
Tøff linje
Arbeidsministeren fremmet selv et lovforslag om strengere straffer for alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven, som ble vedtatt av Stortinget. Han tror det er et viktig grep.
– Fra 1. juli kan slike lovbrudd straffes med inntil tre års fengsel. Medvirkning er like straffbart. Før var det bøter og fengsel i inntil ett år, sier Eriksson
Fire menn forteller hvorfor de svindlet Nav
Fire metoder for å avsløre Nav-svindel
Han roser Sandfærhus Bilpleie for å gå foran som et godt eksempel i en temmelig uorganisert bransje.
– Det er slik norske bedrifter skal drive, sier Eriksson, som selv har benyttet seg av selskapet.
Ønsker større innsats
Jan Kristian Hammernes hos Fellesforbundet i Midt-Norge sier de jobber for å skape mer ordnede forhold for ansatte i bilvaskefirma, men at det har vist seg vanskelig å organisere bransjen.
– Jeg tror ikke alt som foregår der er rent, for å si det sånn, sier Hammernes.
Hammernes er ikke imidlertid uenig i Erikssons skryt av alt regjeringen har gjort. Han synes det burde vært tilført ressurser for å stoppe ulovligheter i arbeidslivet
– Vi i Midt-Norge har i stor grad vært forskånet for forholdene som ofte avdekkes på Østlandet, men da er det viktig at vi stopper alle tilløp, sier han
Hammernes, Eriksson og Ragnar Larsen hos bilpleiefirmaet i Stjørdal peker alle på at også kundene har et ansvar.
– Hvor billig er egentlig billig? Det går ikke an å drive lovlig med for lave priser, , sier Larsen.
– Det bør absolutt blinke noen varselslamper når de får tilbud om å full vask inn- og utvendig, samt polering for under femhundrelappen. Kundene bør være på vakt, sier Eriksson.