Nylig gikk et stort politisk flertall inn for å endre offentlighetsloven slik at det blir mer bekvemt å være politiker. Sivilombudsmannen har i mange år påpekt at kommuner med parlamentarisk styresett, som Oslo og Bergen, i lang tid har drevet i strid med loven. De har hemmeligstemplet dokumenter til møter der det ikke skal fattes endelige beslutninger og drevet omfattende møtevirksomhet i lukkede rom. Politikerne har begrunnet dette med behovet for å bli enig før omverdenen blir kjent med saken. Når politikerne nå vil endre loven istedenfor å endre den ulovlige praksisen, er det grunn til å være på vakt.

LES PÅ PLUSS: SV stiller ultimatum om åpenhet

– Helt ufarlig lovendring, sier politikerne selv. Vi skal selvfølgelig sørge for mest mulig åpenhet, betrygger de oss med. Særlig. Det er nesten like sikkert som tyngdekraften at all makt vil legitimere sin virksomhet og det hemmelighold de synes de trenger. Det er som med spørsmål om habilitet, de det angår er neppe de beste til å vurdere om dette er en uskyldig bagatell eller ikke. Pussig nok har politikerne det travelt og har behandlet saken i all hast.

Les også kommentaren: Ren bil, skitten samvittighet

Er det så farlig da? En trenger ikke å kjenne veldig godt til politiske prosesser for å vite at når makta først har bestemt seg, så skal det svært mye til å få den til å snu. Det finnes knapt det argument i verden som ville fått det politiske flertallet i Trondheim til å ombestemme seg under et bystyremøte. Jo tidligere inne i en prosess man kommer, jo større er sjansen for å påvirke. Nettopp derfor er det så skummelt at politikerne skal få bli enige på bøttekottet uten at offentligheten har noen mulighet til å vite hva de diskuterer. Innsyn og innblanding er forståelig nok brysomt, men så utrolig viktig for å sikre demokrati og rettssikkerhet.

Les også innlegget: Unødvendig kjøttproduksjon

Det er lett å se seg blind på egne behov når man sitter med makt. Venstre-politikere er generelt opptatt av åpenhet og er raske til å kritisere maktbruk, men er underlig nok et av partiene som står bak lovendringen. Det er nok ikke underligere enn at Venstre selv sitter i byrådet i Oslo og vil nyte godt av mer hemmelighold.

Like sikkert som at det kommer et valg til høsten så kommer diskusjonen om Trondheim skal innføre parlamentarisme eller ikke. Det har lenge vært et stort politisk flertall for parlamentarisme, men iveren etter å skifte styreform har nok vært moderat. Beleilig nok har parlamentarisme vært det første kortet som er blitt forhandlet bort valg etter valg. Mye tyder på at stemningen nå er snudd, ikke minst etter at også Venstre vil ha et skifte i Trondheim.

Les også kommentaren: Seks grunner til at vindkraft er en dårlig idé

De sterkeste forkjemperne for parlamentarisme har paradoksalt nok gitt oss det beste argumentet mot.