Da elevene ved Øyer ungdomsskole utenfor Lillehammer kom tilbake etter sommerferien, ble de møtt av en ny regel: Forbud mot mobiltelefon i skoletiden.

Rektor Stein Erik Uhlen forteller at det er to grunner til at forbudet kom.

- Elever ga tilbakemeldinger til vår sosialpedagogiske rådgiver om at de følte seg plaget av nettmobbing. Det dreide seg om både indirekte mobbing og direkte stygge og sårende meldinger på nettjenester som Facebook, Twitter og andre, forteller han.

Mobil ble stressfaktor

Noe av mobbingen var skolerelatert og noe fritidsrelatert, men det flyter over i hverandre, mener rektoren.

- Den fritidsrelaterte mobbingen blir ofte dratt inn i skolehverdagen, sier han.

I tillegg så ledelsen et skolemiljø hvor elevene aldri hadde en mobilfri sone.

- I friminuttene  kunne vi se grupper som satt rundt et bord, men de pratet ikke sammen, alle satt bare med hver sin telefon og spilte eller var på sosiale medier. I timene, selv om mobilbruk ikke var tillatt der, var mange elever mer opptatt av å sjekke status på mobilen enn av undervisningen. Dette ble det en stressfaktor for mange, det kvernet oppi hodene deres: «Har jeg fått likes siden sist, hva skrives om meg etc.». Disse tingene i sum gjorde at vi måtte ta grep, sier Uhlen.

Foreldre sletter app

De siste ukene har det vært skrevet om nettstedet og mobilappen Ask.fm. Til forskjell fra andre sosiale medium som Instagram og Facebook - der det også skjer mobbing - kan brukerne av Ask.fm sende meldinger anonymt.

Ungdomsskoler i Trøndelag tok forrige uke affære og sendte ut en melding til alle foreldrene om mobbingen som foregikk på Ask.fm. Etter det har mange foreldre fått barna til å slette appen, skriver Trønder-Avisa. Skoler i bergensområdet har også slått alarm om Ask.fm.

Ledelsen ved Øyer ungdomsskole går altså ett skritt lenger.

- Kollegiet, sammen med skolens ledelse tok grep, fikk kontakt med ledelsen i  FAU, og bestemte at det skulle innføres et totalforbud for mobilbruk. Elevrådet ble informert i ettertid og har støttet tiltaket, sier Stein Erik Uhlen.

Mobilene skal være avslått og ute av syne gjennom skoledagen. Ved brudd på dette blir mobiler inndratt og legges på kontoret, for avhenting ved skoledagens slutt. Noen elever ser at de har problemer med å overholde reglene.  Disse kommer på kontoret og leverer mobilene ved skolestart.

- Helt i starten var det noen protester, men langt færre enn vi hadde regnet med. Protestene avtok også svært raskt. Nå har vi fått en helt annen hverdag ved skolen. Så godt som alle elevene er fornøyde med løsningen, nå sitter elevene og prater sammen i kantina igjen, og den sosiale «leken» har fått en ny blomstring. Så langt har ordningen vært en knallsuksess.  Vi vil derfor anbefale ordningen på det varmeste til alle skoler, sier Uhlen.

Skolen har rundt 200 elever.

Eksperter skeptiske til forbud

Kritikere mener det er viktigere å jobbe med elevenes holdninger for å forhindre nettmobbing, enn å innføre forbud mot mobiltelefoner.

- Sannsynligvis vil mye av energien til elevene gå på å prøve å finne veier rundt forbudet, sier Geir Haugsbakk, førsteamanuensis i mediepedagogikk på Høgskolen i Lillehammer til NRK.

- Forbudet er en måte å prøve å stenge for en utvikling som uansett vil presse seg på, legger han til.

- Vi er ikke enig i at et forbud er å gå baklengs inn i fremtiden. Vi forholder oss i høyeste grad til sosiale medier, ikke det tekniske, der ligger nok elevene enkelte ganger foran oss, sier rektoren og legger til:

- Det vi imidlertid kan og skal lære dem noe om, er nettvett og holdninger. Ved dette forbudet gir vi dem dessuten et digitalt pustehull i skolens tid. Vi håper tiltaket kan være et ledd i kampen mot digital mobbing, selv om vi ikke kan kontrollere det som skjer på fritiden. Der må foreldrene ta et ansvar.

Foreldre: Ikke undervurdér egen betydning

Barnevakten har fått flere tilbakemeldinger fra foreldre som har oppdaget apper på barnas telefoner og kommet over svært stygge mobbemeldinger rettet mot enkelte personer.

- Foreldre kan kjenne seg rådville i møte med stadig nye apper og sosiale medier, og om hvordan de skal håndtere mobbing som foregår på disse arenaene. Selv om det er en fordel å ha kjennskap til de digitale arenaene barn og unge ferdes på, er ikke det en forutsetning for å kunne veilede barna i å tenke gjennom hvordan man oppfører seg overfor andre og konsekvenser av egen oppførsel – uansett hvor man ferdes, sier daglig leder Merethe Clausen Moe i Barnevakten.

- Foreldre må ikke undervurdere betydningen de har, og det er viktig å ta seg tid til å snakke med barn og unge om disse tingene, sier hun.