Beboer Arnfinn Vikhammermo på Saksvik i Malvik bestemte seg i påsken for å dokumentere saltingen av fylkesvei 6672 som går mellom Være i Trondheim og Bostad i Malvik.
- Veien var hvit av salt
Bildene han tok i løpet av påsken viser en saltbil i aksjon midt i solsteiken på ettermiddagen, og at den tørre veien noen dager senere fortsatt er dekt av et lag med saltlake.
- I det siste har de saltet selv om asfalten har vært tørr og bar. Nå i påsken var veien helt hvit av saltet. Det er jo «steintoillat». Det er greit å salte når det er is, men ikke når det er snøsørpe eller tørre veier. Vi har klart oss bra lenge med vanlig vintervedlikehold, men nå virker det som saltet skal være løsningen på alt, sier Vikhammermo.
LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: Jeg brukte åtte liter spylervæske mellom Melhus og Storlien, og alle dråper gikk med på norsk side
Spyler bilen
Han har nå begynt å spyle bilen etter å ha kjørt den korte veien frem og tilbake til på butikken noen ganger.
- Hvis jeg ikke spyler den, legger det seg et knallhardt saltlag på skjermene som nesten er umulig å fjerne. I tillegg ødelegger denne oversaltingen veiene og vegetasjonen i veikantene. De som har ansvaret må jo undersøke behovet før de kjører ut med saltbiler. Man begynner jo å mistenke at det kjøres kun for å kjøre og at dette saltet skal ut på veien uansett, sier den miljøengasjerte 84-åringen.
Salter for å dempe veistøvet
Skylder på entreprenøren
Det er Statens vegvesen som har ansvaret for vintervedlikehold på fylkesveiene. Jobben med å salte gjøres av entreprenører som har inngått vedlikeholds-kontrakter med Statens vegvesen. Statens vegvesen innrømmer at det ikke skal saltes slik det ble gjort på denne veien i Malvik i påskeuka.
- Her har entreprenøren muligens tenkt forebyggende salting, men bildene viser jo helt klart at det er gjort en feil vurdering. Denne veien tilhører i tillegg en vinterdriftsklasse som tilsier at den ikke skal saltes uten at det er avtalt med oss i Statens vegvesen, sier Andreas Tessem som er prosjektleder for drift i Trondheimsområdet.
- Hvordan følger dere opp slike tilfeller?
- Vi har tatt det opp med entreprenøren og lagt fram den dokumentasjonen vi har fått i saken. De må forklare seg overfor oss om dette, sier Tessem og legger til:
- Noen entreprenører salter nok litt ekstra for å være på den sikre siden. Men det kan bryte med den med saltingsinstruksen og kontraktsbestemmelser som de skal operere etter, sier Tessem.
Målet er minst mulig salt
Han understreker at Statens vegvesen har som et overordnet mål å begrense saltbruken i vintervedlikeholdet.
- Saltet er skadelig både for miljøet og for kjøretøyene og vi har som et helt klart mål å bruke minst mulig av dette. Det er langt strengere krav nå enn det har vært tidligere og det kan nok være en utfordring for noen entreprenører å tilpasse seg de nye kontraktsbestemmelsene, tror prosjektlederen.
Millionbøter til Mesta for altfor dårlig brøyting og snørydding
Må kunne stole på fagfolk
Kommunepolitiker i Malvik, Brit R. Aune (H), har engasjert seg i saltsaken og reagerte med vantro da hun så bildene.
- Vi er alle opptatt av trafikksikkerhet, men slik salting er jo helt meningsløs. Vi vanlige trafikanter må jo kunne stole på at de som jobber med dette vet hva de driver med, men dette rokker ved den tilliten.
Kommunens vedlikehold av veinettet om vinteren er latterlig. Latterlig dårlig.
Kan ikke skylde på andre
Hun mener også det er for enkelt av Statens vegvesen å skylde på en underentreprenør.
- Det er Statens vegvesen som har ansvaret for trafikksikkerheten og for veivedlikeholdet. Om en underentreprenør ikke har fulgt instruksen er det likevel Statens vegvesen sitt ansvar. Jeg håper de nå tar en gjennomgang med alle de entreprenørene de bruker slik at de er sikre på at alle er oppdatert på når, hvor og hvordan det skal saltes, sier Aune, som oppfordrer folk til å følge med på utviklingen i tida fremover.
- Vi får veldig mye pepper for fortau vi ikke har ansvar for
1991: - Vi er mildt sagt lei 2018: - Nå er vi møkklei
Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.