– Vi er veldig godt fornøyd med tallene, men jeg tror og håper at det er vårt elevsyn som har vært avgjørende, og ikke fraværsgrensen, sier Grete Kvaal, assisterende rektor ved Tiller videregående skole.

Tiller videregående skole har hatt en positiv utvikling i gjennomsnittlig timefravær, og kommer ut som nummer tre i Trøndelag, når man sammenligner skoleåret 2016/2017 med året før. (Se oversikt over alle skolene nederst i saken.) Dette er foreløpige tall offentliggjort av Utdanningsdirektoratet, og viser elevenes fravær fra enkelttimer og ikke hele dager.

– Vi har de to siste årene jobbet målrettet med elevsynet. Det betyr at vi følger opp alle elevene tett, vi har et prosjekt som heter «drømmeskolen». Det er et mentorprogram, der målet er at alle skal ha en venn på skolen, sier Kvaal.

– Er du kritisk til fraværsgrensen?

– Nei, ikke direkte kritisk, men det viktigste for at elevene kommer på skolen, er at de trives. Fraværsgrensen har kanskje først og fremst fungert positivt med tanke på de allerede mest pliktoppfyllende elevene, sier Kvaal.

LES OGSÅ: Åpner for å politianmelde foreldre for barns fravær

Elevene er fortsatt kritiske

Utenfor Tiller videregående, får Kvaal anerkjennende nikk fra Erik Holden, leder i Elevorganisasjonen i Sør-Trøndelag. Han er ikke overbevist om at fraværsgrensen har gitt positive effekter.

– Om den har fungert til å få ned fraværet, så er svaret ja. Men om den har fungert til å fylle klasserom med flere friske kropper som kan følge med i undervisning, vet jeg ikke om er tilfelle.

Holden håper nå at fraværsgrensen blir vurdert på nytt og at det innføres mer rom for skjønn.

Positiv til fraværsgrensen

Rektor Torkild Svorkmo-Lundberg ved Oppdal videregående skole mener at innføringen av fraværsgrensen har vært en positiv vekker for mange av elevene. Oppdal er den av de trønderske skolene som har hatt størst nedgang i gjennomsnittlig timefravær.

– Den har løftet betydningen av å være på skolen. Vi har nå mye mindre fravær, spesielt i russetiden. Og vi ser en stor nedgang blant yrkesfagelevene, sier han.

Oppdal videregående skole har hatt den mest positiv utvikling i gjennomsnitt timesfravær i skoleåret 2016/2017. Foto: Katrine Silseth Naas/Opdalingen

I skoleåret 2015–2016 hadde elevene i videregående skoler i Sør-Trøndelag et gjennomsnittsfravær på 9,9 dager og 21,3 enkelttimer per elev. Fraværet for skoleåret 2016–2017 ligger på 6,9 dager og 14,5 enkelttimer per elev.

Med andre ord har fylket opp-levd en nedgang i dagsfravær på 30,3 prosent. Fraværet for enkelttimer har sunket med 31,92 prosent.

I Nord-Trøndelag lå fraværs-gjennomsnittet i 2015–2016 på 8 dager og 19,4 timer per elev. I 2016–2017 sank snittet til 5,6 dager og 13,3 timer per elev. Dette en nedgang på henholdsvis 30 prosent for dagsfraværet og 31,44 prosent for timefraværet.

På landsbasis har dagsfraværet blant videregående elever sunket med 33,33 prosent, mens fraværet for enkelttimer har sunket med 28,97 prosent sammenlignet med fraværs-tallene for i fjor.

Merk: På utdanningsdirektoratets nettsider presenteres både medianen og gjennomsnittet for antall dager og timer fravær for elever i videregående skole. Medianen viser til den midterste verdien når fraværet settes opp i synkende eller stigende rekkefølge.

Adresseavisen har i denne artikkelen valgt å se på hva gjennomsnittet viser.

Første år med nasjonal fraværsgrense

Årets skoleår er det første som er gjennomført med nasjonal fraværsgrense i videregående skole.

Kort oppsummert innebærer den nasjonale fraværsgrensen at elever som har mer enn 10 prosent udokumentert fravær i et fag, som hovedregel ikke får rett til å få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget. Ligger det udokumenterte fraværet på mellom 10 og 15 prosent kan rektor bruke skjønn om eleven skal få karakter eller ikke.

Fraværsgrensen har vært kontroversiell både før og etter innføringen. Kravet om at elever må dokumentere sitt fravær, har ført til en massiv økning i legebesøk blant unge.

- Ikke utelukkende positiv

Fylkesopplæringssjef i Nord-Trøndelag fylkeskommune, Vegard Iversen, sier til Adresse-avisen at fylket i flere år har jobbet for et lavere fravær.

– Vi har hatt et politisk fokus på fravær de siste tre årene, og det har også blitt systematisk redusert disse årene. Hvis målet er å redusere fravær blant videregående elever, så har fraværsgrensen fungert, sier Iversen.

Han sier samtidig at innføringen av fraværsgrensen ikke har vært utelukkende positiv.

– Året som har gått har på mange måter vært et forsøksår for denne grensen. Vi ser at den har hatt en del konsekvenser som vi kanskje ikke har forutsett. Likevel tror jeg det er hensiktsmessig med et strengere fraværsreglement enn hva vi har hatt tidligere.

Stor nedgang på yrkesfag

På sine nettsider skriver Utdanningsdirektoratet at «fraværet har generelt sett gått mye ned både på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, men den største nedgangen er på yrkesfag. Fraværet er nå samlet sett, i dager og timer, lavere blant elever som går yrkesfaglige utdanningsprogram enn blant elever som tar studieforberedende».

De skriver også at det fra 2015–2016 til 2016–2017 har vært en liten nedgang i andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag i minst ett fag på nasjonalt nivå, fra 3,2 til 3,1 prosent».