- Båtpendlerne er også sterkt misfornøyd med den nye billettendringen. Det handler blant annet om attraktivitet for boområde i tilknytning til kampflybasen i Ørland. Trondheim er ikke mer enn én time unna, og vår mulighet til å komme til storbyen er med båt, sier leder Hanne Falstad i Trondheimsfjord pendlerforening.

Lite fleksibelt

Foreningen representerer de som reiser sjøveien mellom Trondheim - Lensvik - Brekstad. adressa.no skrev tidligere denne uken om endringene i billettstrukturen hos AtB.

Nå får pendlere og andre kun velge mellom 7, 30, 90 eller 180 dager på periodekortet i stedet for å velge antall dager selv.

- Det er mange militært personell som pendler strekningen, og ofte må de ut på øvelse. Før har de kunnet kjøpe for eksempel 24 dager på sitt periodekort hvis de visste at de skulle ut på øvelse i for eksempel 14 dager fra en bestemt dato. Det er lite fleksibelt, og ikke akkurat positiv endring, mener Falstad.

Legge til rette for pendlere

Torsdag la hun frem de nye endringene for ordfører og rådmann i Ørland, og hun fikk klare signaler på at de er på pendlernes side.

- Med kampflybasen er vi forpliktet til å legge til å rette for infrastruktur og samferdsel for å bo her. Da er det ikke positivt med endringer til det verre. Vi mener det er hårreisende av AtB, og det er stor fortvilelse blant pendlerne, sier hun.

Selv jobber hun som rådgiver i NHO Trøndelag, og har raskt regnet ut at hun får en merkostnad på mellom 5000 og 8000 kroner med endringene på periodebillettene.

Møtes tirsdag

- Jeg skal på halvannen ukes ferie i september. Nå får AtB de pengene for de dagene jeg ikke får brukt. Unnskyldningen til AtB er at det er enklere billettmessig å gjøre det slik. Men med dagens teknologi er det neppe problem å gjøre det mer fleksibelt, mener hun.

- Handler det kun om penger inn i kassa til AtB?

- Ja, det tror jeg ganske sikkert.

Rydder opp

Karin Bjørkhaug (KrF), leder for samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, mener det er behov for en politisk debatt om billettstrukturen. På fylkesutvalgets åpne møte førstkommende tirsdag forteller hun at AtB vil bli et tema, spesielt det med fleksible busskort.

- AtB vil bli bedt om å forklare hvorvidt reduksjon i valgmulighet på lengde for periodekort virkelig er en forenkling for kundene, sa Bjørkhaug til adressa.no tidligere denne uken.

Falstad tror trykket blir så stort på AtB, som eies av fylkeskommunen, at de må ta en helomvending.

- Jeg har stor tiltro til at fylkeskommunen rydder opp. Vi må gjøre det attraktivt for pendlerne, og da må det endres, sier hun.

Samme som resten av landet

Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef i AtB, sier at billettstrukturen blir et tema på tirsdagens møte. Hun skriver i en e-post at faste periodelengder også benyttes i resten av landet, og det er naturlig å tilpasse seg samme struktur.

- Samtidig skal det også være med å sikre inntjening av billettinntektene. Det kommer alltid noen henvendelser når det gjennomføres endringer, men vi opplever ikke at det har vært mange henvendelser. De periodelengdene som er valgt ut i den nye strukturen er basert på kjøpemønsteret som er mest brukt av kundene fra før, sier hun.

Hanne Falstad, leder i Trondheimsfjord pendlerforening. Foto: NHO