Roar Hildonen, daglig leder ved restauranten To Rom og Kjøkken, er kåret til «sommerens servicehelt» i Trondheim.

Det er HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International), en verdensomspennende medlemsorganisasjon for reiselivsnæringen, som står bak kåringen av servicehelter i 16 norske byer - personer som utmerker seg som forbilder innen kundeservice.

- Utrolig hyggelig og stor stas, sier Roar Hildonen til Adressa.no.

Snakker med gjestene

- Jeg går jo ikke rundt og tenker på hva andre mener om meg, men jeg er blitt fortalt at de har snakket med mange som har trukket fram navnet mitt. Så da må jeg jo har gjort noe riktig, sier Hildonen.

- Hva gjør du riktig, da?

- Først og fremst er jeg svært opptatt av at våre gjester skal ha det bra. Derfor er jeg mye ute i restauranten og snakker med gjestene, jeg presenterer menyen og råvarene, forklarer valg og sammensetning og er åpen for spørsmål. Folk opplever at jeg har det gøy på jobb og at det ikke er tilgjort. Engasjementet og entusiasmen er nok smittende, mener Hildonen.

Jobber mye med service

Hildonen mener servicenivået i Trondheims uteliv har hevet seg drastisk siden han kom til byen i 1981.

- Da var det så få restauranter at du hadde trukket vinnerloddet og kunne lene deg tilbake og telle penger dersom du hadde bevilling. I dag er utvalget restauranter enormt, og alt må stemme om du skal lykkes. Du må ha god mat, men også et attraktivt konsept, et godt lokale og ikke minst god service, sier Hildonen, som ønsker å slå et slag for servitørens betydning.

- En god kokk er sjanseløs uten en god servitør, denne er bindeleddet til gjesten og er den som skal skape godfølelsen av å være ivaretatt. God service kan aldri overvurderes, og er noe vi jobber mye med, sier Hildonen, som i disse dager også jobber mye med nyåpnede E.C. Dahls Pub og Kjøkken, der han er styreleder.

- Vi har hatt en fantastisk start med kjempegode tilbakemeldinger fra gjestene. De trekker særlig fram de ansattes store kunnskap om mat og drikke, sier Hildonen.

Brenner for Trøndelag

Hildonen har også utmerket seg som ambassadør for midtnorske råvarer.

- Jeg brenner noe inn i granskauen for Trondheim og Trøndelag. Jeg er veldig glad i byen, det finnes ikke bedre sted på jord. Det er en gave å få drive restaurant i en region som har så fantastiske og mangfoldige råvarer, sier han.

- Jeg er veldig stolt av det vi har å by på - og er ikke redd for å fortelle om det. Jeg tar sats når jeg snakker pent om regionen, og det blir nok lagt merke til, sier Hildonen, og forteller om strålende mottakelse for trøndersk mat og drikke i Mexico da han var en del av teamet som jobbet for å få ski-VM til Trondheim nylig.

- En verdig vinner

- Roar er en fantastisk ambassadør for regionen, med sin væremåte, sin positivitet og sin profesjonalitet. Roar setter Trondheimsregionen på kartet ikke bare gjennom mat og drikke, men også sin stolthet for by, region og det matfatet Midt-Norge representerer. En verdig vinner, sier Stig Hillestad, Reiselivsdirektør i Visit Trondheim AS, i en pressemelding.

HSMAI har kåret Roar Hildonen (i midten) til Sommerens Servicehelt i Trondheim. Til venstre Morten Torp, leder for HSMAI National Advisory Board Norway, til høyre Stig Hillestad, Reiselivsdirektør i Visit Trondheim AS. Foto: Benedicte Gilroy Bøgh