- Vi trenger en seksuell revolusjon av islam, sier Seyran Ates. Det er den eneste måten vi kan unngå at gapet mellom vestlige og muslimske land blir større, fortsetter hun.

Seyran Ates (55) er født i Istanbul i Tyrkia, men emigrerte til Tyskland med familien som seksåring. Hun er utdannet jurist, og har viet sitt voksne liv til å jobbe for menneskerettigheter og særlig muslimske kvinners rettigheter.

I fjor I 2017 åpnet hun en moské, der kvinner og menn kan be sammen på tvers av kultur, religion og seksuell identitet. Ates er selv imam i menigheten. På grunn av moskeen er det utstedt en fatwa mot henne.

- Jeg har mottatt flere drapstrusler og fotfølges av livvakter. De er mine engler, og ja - jeg synes det er verdt risikoen å jobbe for kvinners rettigheter, sier hun.

Rømte hjemmefra

Ates vokste opp i en tradisjonell muslimsk familie, i et tyrkisk/kurdisk samfunn i Berlin. 15 år gammel bestemte hun seg for å bli advokat, og da hun var 17 rømte hun hjemmefra.

- Jeg hadde ingen frihet, og det var så mye jeg ønsket å gjøre. Men jeg kuttet aldri kontakten med foreldrene mine, og forsøkte hele tiden å vise dem hva jeg jobbet for. Jeg tenkte at hvis de bare fikk se hva jeg holdt på med, så ville de forstå.

Det tok ti år før foreldrene godtok og anerkjente datterens misjon i livet.

- Min far erkjente at han hadde satt meg under et veldig press i oppveksten, og visste ikke hvordan han skulle rette opp. Han gråt og ba om tilgivelse, forteller Ates.

- Hvorfor var det så vanskelig å gi deg frihet?

- De levde med en forestilling om at dersom jeg bodde alene, så var jeg automatisk prostituert. Jeg kunne ikke engang gå på kino uten å få disse beskyldningene. Jeg kunne ikke gå noe sted. Så jeg rømte.

Skutt i nakken

Ates hadde for lengst bestemt seg for å studere juss. Hun tok fatt på studiene, og ble advokat med straffe- og familierett som spesialområder.

21 år gammel ble hun skutt under en boklansering, og har levd store deler av livet under politibeskyttelse.

- Jeg ble skutt i nakken, og overlevde. Siden har det vært mitt kall å jobbe for seksuell revolusjon av islam.

- Du vet, muslimske menn mener vestlige kvinner, med sin frihet, er prostituerte. De skjønner ikke at vestlige kvinner har frihet til å gjøre som de vil.

- Styrt av foreldrene

Ifølge Ates består en stor del av hverdagslivet for mange muslimske menn å beskytte døtre og kvinnelige slektninger og kroppene deres. Hun mener alt er seksualisert.

- Jeg møter mange studenter i 20-årene. De velger ikke studiene selv, heller ikke hvor de skal studere og de får ikke bo alene. De kan være moderne kledd, men lever under kontroll og går i hijab. Andre bestemmer hvem de skal gifte seg med, og de får ikke forlate foreldrenes hus før de er gift.

Ates er imam i moskeen i Berlin. Nylig tok hun imot en ung dame, en 23 årig jusstudent, som var i store kvaler. Hennes far hadde sagt; - kommer du hjem med en tysk mann, så dreper jeg deg.

- Jeg måtte spørre henne om hun skjønte hva dette innebar i straffeloven, og minne henne på at hun som jurist skulle forsvare statens lover.

Og mitt neste poeng er; alle disse vestlige feministene og liberale folkene, som forsvarer minoritetene. Skjønner de hva det vil si å studere, bli akademikere? Betyr det ikke at man bruker sitt eget hode? Hvordan  kan man være en objektiv dommer hvis man aldri har levd i frihet?

- Forby hijab

- Og glem ikke, de trenger alle disse kvinnene som studerer i hijab. De sender dem til universitetene fordi de trenger kvinner som kan ta på kvinner i sykehusene. Det er eneste grunn til at disse kvinnene får studere. Det er for å opprettholde kjønnsdelingen, sier Ates.

- Hva tenker du om bruk av hijab, nikab eller burka?

- Forby hijab. Start i barnehagen, og fortsett i skolen og på universitetet. Slik var det i Tyrkia før. Det var forbudt å bruke hijab i det offentlige. Med Erdogan er dette endret. Tyrkia er et godt, eller dårlig, eksempel på at hijab ikke gir frihet. Det begrenser og lukker samfunnet, sier Ates.

Skuffet over venstresiden

Den muslimske feministen mener det er uakseptabelt at Norge og resten av Europa tillater at barn bruker hijab.

- Vi ville aldri ha akseptert det for våre egne barn. Man må se på hva motivasjonen er for å bruke disse plaggene. Det handler om kontroll.

- Noen hevder hijab er kultur, andre mener hodeplagget er et religiøst symbol?

- Dette er tull. Islam har ikke ett eneste religiøst symbol. Muslimer er imot religiøse symboler, fordi man skal be til Gud, ikke til et symbol. Vi må få slutt på dette. Jeg er opprørt og sint over venstresiden, som kjempet for kvinnefrigjøring på 80-tallet. Jeg kommer selv fra venstresiden, jeg er feminist. Det er fortvilende. De kjemper mot religion, mot kirken og for frihet, men når det kommer til muslimer, så står de på samme side som ekstremistene og forsvarer plaggene som står i veien for frigjøring.

- Er du noen gang redd for truslene du får?

- Jeg har sluttet å være redd. De skjøt på meg for 21 år siden, så jeg har hatt god tid til å tenke. Jeg er beskyttet og fri til å reise rundt og jobbe for religionen min, for det jeg tror på. Men jeg vurderer hele tiden situasjonen i samråd med politiet. Jeg har kan ikke være dumdristig.

I 2005 ble Ates kåret til årets kvinne i Tyskland. Hun har også gitt ut boka, «Islam trenger en seksuell revolusjon».

- Alt har med seksuell identitet å gjøre. Små jenter blir oppdratt i denne kulturen fra de er små. Jeg har sett små jenter helt nede i 3-års alderen bære hijab, og det provoserer meg. Ved å sette på dem hodeplagg blir de sekusalisert, tordner Ates.

- Ser du en utvikling?

- Ja, det skjer endringer blant muslimske kvinner hver eneste dag. De virkelig modige kvinnene ser vi for eksempel i Iran. De kaster hodeplaggene, danser i gatene, bruker sosiale medier og jobber hardt for frigjøring. Jeg sier ikke at alt er perfekt i den vestlige verden, men det er viktig å reformere religionen. Vi lever i det 21. århundret, men fundamentalistene lever som i det 7. århundre, sier Ates, som studerer arabisk forskning for å få bedre innsikt.

Den muslimske feministen, Seyran Ates, mener det er uakseptabelt at Norge og resten av Europa tillater at barn bruker hijab. Foto: Finn Walther