Det er noe av det som møter en i Michael Elmgreen og Ingar Dragsets første store utstilling i hovedstaden, «Biography» på Astrup Fearnley Museet. Utstillingen viser et bredt utvalg av kunstnerduoens arbeider innen skulptur, performance og interaktive installasjoner.

Når gamle og nye verk blir ført sammen og satt inn i nye konstellasjoner, dannes helt nye historier.

Gamle verk, ny mening

–Vi stiller ut den døde mannen i svømmebassenget fra Venezia-biennalen i 2009, men i bakgrunnen har vi installert en guttefigur som sitter ensom og skuler ned på ham fra en branntrapp. Publikum får selv tolke seg til forbindelsen mellom personene, eller spekulere over om det kanskje er en og samme person på forskjellige tidspunkt i en livsfase, sier Ingar Dragset.

Nettopp livsfaser er delvis tema for utstillingen, som til tross for tittelen ikke er et forsøk på å lage en selvbiografi.

–Vi vil heller snakke om at det er mange måter å betrakte et liv på, og om hvordan man hele tiden endrer identitet alt etter forholdene omkring seg. Hvordan man ser sin egen personlige historie kommer an på hvor man befinner seg i livet, sier Dragset.

Internasjonale kunststjerner

Siden 1995 har danske Michael Elmgreen og Ingar Dragset fra Trondheim slått seg opp som internasjonale kunststjerner. Gjennom årene har de hatt soloutstillinger verden over, blant annet ved Serpentine Gallery, Tate Modern i London og Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam.

I fjor høst fikk de stor oppmerksomhet for den ambisiøse utstillingen «Tomorrow» ved The Victoria and Albert Museum (V&A) i London hvor de gjorde om deler av museet til en fiktiv, eldre og desillusjonert arkitekts leilighet.

Først i 2008 hadde de sin første større separatutstilling i Norge, på Trondheim kunstmuseum. I 2015 skal de avduke skulpturen «Forventning» utenfor Trondheim Sentralstasjon.

Fest på homsesaunaen

I motsetning til utstillingen i V&A forteller ikke «Biography» en bestemt historie. Den har ingen kronologi, men er mer anekdotisk oppbygd. Den kan dermed oppleves friere, forteller Dragset.

Utstillingen beveger seg fra det realistiske til det surrealistiske og absurde.

En del av museets hovedsal er forvandlet til en homsesauna, der publikum møter restene etter en fest, som vitner til en hendelse skjedd i forkant av utstillingsåpningen. I museets garderobe vil overraskende elementer forberede publikum på en teatralsk/filmatisk kunstopplevelse.

–Vi blir ofte inspirert av arkitekturen og interiøret i lokalene. Og så liker vi å lage forskyvninger mellom det som betraktes som høykultur og lavkultur, og gi folk en liten overraskelse som kanskje gjør at man ikke synes at det som er annerledes ikke er så skummelt, sier Dragset.

Utstillingen inkluderer også noen ihuga statister i rollene som badende damer som har forvillet seg fra stranda på Tjuvholmen og inn på museet.

–Minner mest om teater

Kunstnerne anser en utstilling for å være et kunstverk i seg selv, og «Biography» undersøker selve betingelsene for det å stille ut. Samtidig problematiserer kunstnerduoen følelsen av identitet. Gjennom globaliseringen og digitaliseringen av verden er det skjedd en radikal endring i måten vi setter sammen vår identitet på, mener Dragset.

–Nå som vi kan reise så billig, møte andre kulturer og folk, eller til og med bli en annen med et par klikk på musa, står vi mye friere enn før. Det er positivt, men skaper også problemer; det kan være vanskelig å vite hvor man «hører til» hvis en selv og alt rundt en forandrer seg hele tiden. Det finnes ingen subkultur mer, men betyr det at man like godt kan gå direkte inn i et neo-liberalistisk maskineri, spør Dragset.

Gunnar B. Kvaran ved Astrup Fearnley, som har kuratert utstillingen sammen med Kjersti Solbakken, sier han har vært mest tilrettelegger denne gangen.

–For kunstnerne ble kuratorrollen en del av deres kreativitetsprosess, mens vår rolle ble å muliggjøre det de hadde lyst til å gjøre, sier Kvaran, som er strålende fornøyd med resultatet.

–Det er en utstilling som viser deres kunstneriske utvikling, fra en konseptuell til en mer materialistisk og spektakulær basert kunst. De har laget en visuell fortelling som betrakteren aktiviserer når en beveger seg gjennom utstillingen. De har skapt en kunstform som minner mer om teater heller enn tradisjonell visuell kunst.

Hong Kong i april

«Biography» er første del i en tredelt utstilling der de to andre delene vises i Statens Museum for kunst i København i september og i Tel Aviv Museum of Art til neste år. I april viser duoen utstillingen «The Old World» i Galerie Perrotin i Hong Kong. Utstillingen tar for seg forestilingen om Europa og de gamle europeiske verdiene som fra et ultra-urbant kinesisk ståsted blir sett på som daterte.

–Vi ironiserer litt over oss selv, og tar med noen antikverte gjenstander fra Tyskland og Storbritannia som vi setter sammen. Det skal bli til en slags absurd scenografi, hvor vi til slutt lager en kortfilm med kinesiske skuespillere som kommer inn og ser på dette sammensuriet, sier Ingar Dragset.

Utstillingen åpner i kveld klokken 18 og blir stående frem til 24. august.

Livsfaser er delvis tema for utstillingen, forteller Ingar Dragset (t.v.) og Michael Elmgreen. Her i Trondheim da de ble tildelt Adresseavisens kulturpris, Liv Ullmann-prisen i 2012. Foto: TERJE VISNES, Adresseavisen
Mange av verkene har vært vist fram tidligere, som «Gay Marriage» (2010), tidligere vist på Museum Boijmans Van Beuningen i Rotterdam. Foto: ELMAR VESTNER
Elmgreen og Dragsets bidrag til Venezia-biennalen i 2009, «Death of a collector» (2009), får nytt liv på Astrup Fearnley. Foto: ANDERS SUNE BERG
«He» (2013) Foto: ELMGREEN & DRAGSET