–Jeg er veldig glad i Trondheim, og Korsvikaspillet er en lillebror i Spel-Norge. Her kan jeg være med på å forme spelet i den retningen jeg vil, sier Catrine Telle.

LES ANMELDELSEN (PLUSS): Et spill for ekte vikinger

Telle var teatersjef ved Trøndelag Teater fra 2000 til 2005, og har siden vært sjef for Riksteatret og Oslo Nye Teater. For tiden jobber hun på frilansbasis. Hun er fascinert av fortellingen om Håkon Ladejarl.

–Det bygger på en heftig historie om en jarl som styrte Norge i mange år, og så går det rett inn i konflikten som oppsto da norrøn mytologi møtte kristendommen. Det har skjedd utrolig mye i Trøndelag som har vært avgjørende for Norges historie. Og området som det foregår på er fantastisk, sier hun.

Trondheims byspel

«Korsvikaspillet Håkon og Kark» er blitt satt opp i 25 år, men hadde pause i 2015 (krever innlogging). Det skyldtes forandringer i apparatet rundt spelet, med nytt styre, ny strategi med nye verdier og letingen etter en ny regissør.

Styreleder Øyvind André Haram sier han ønsker å forankre Korsvikaspillet som Trondheims eget byspel.

–Vi har hatt behov for å tenke nytt, samtidig som vi har en litt hårete plan om å bli Norges heftigste spel. Vi ønsker å løfte Korsvikaspillet til et spel for hele Trondheim by. Hvis vi skal greie det må vi ta noen grep, og et av grepene var å spørre Catrine om å bli regissør. Vi er veldig glad for at hun sa ja, sier Haram.

Fokus på kjærligheten

Telle sier det første hun skal gjøre er å sette seg ned sammen med manusforfatter Idar Lind og gå nøye gjennom teksten.

–Jeg kommer til å fokusere på de to ulykkelige kjærlighetshistoriene, mellom Thora og Håkon, og Kark og Anna. Det bør være et mål å få fram det indre psykologiske dramaet, samtidig som storpolitikken herjer rundt dem. Det var ingen sosial velferdsordning på denne tiden, og samfunnet var brutalt og farlig. Jeg har lyst til at det skal vises, sier Telle.

Hun ønsker at historien skal komme frem på tydelig måte, uten at publikum skal trenge å lese seg frem til den i programmet. Handlingen har likhetstrekk med en kriminalhistorie, mener hun, med intriger, mord og spenning.

–Samtidig har spelet mye fint fra før. Jeg skal passe meg for ikke å plaske uti med alt for store føtter, men heller trå forsiktig. Det blir en blanding av noen nye elementer og det beste fra tradisjonen.

Livsbejaende

Telle mener spel kan ha kvaliteter som går utenpå det man opplever i en teatersal.

–Det foregår ofte der de historiske hendelsene virkelig fant sted, og det er unikt. Som når Olav Tryggvason kommer ridende over kammen på Stiklestad – det går utenpå en vanlig teateropplevelse. Samtidig er spel en stor sosial happening. Det å skape noe sammen på den måten er livsbejaende; man blir en del av noe større enn en selv.

Etter at hun forlot Trondheim, har Telle bare vært tilbake to ganger: for å regissere «Ingen Nordmenn Savnet» i 2007 og «Kasimir og Karoline» året etter.

–Jeg gleder meg veldig til å komme tilbake til Trondheim, og kommer til være her mye utover våren, sier Telle.

LES ANMELDELSEN (2013): Historisk drama med overskudd