Fra 1983, da Trondhjems mekaniske Verksted ble nedlagt, gikk det riktignok ennå en tid før lastebåter og jernskrog vek plassen for lystfartøyer i plast. I 1984 hadde Trondheim Contracting leid den minste av de to tørrdokkene på det gamle TMV-området, som da var overtatt av Aker. Her ble det ene skipet etter det andre satt inn og reparert, og det nye firmaet viste at det var mulig å føre tradisjonene videre, i hvert fall i mindre målestokk. Trondheim Contracting var opprettet av 26 tidligere TMV-ansatte og hadde i løpet av to måneder satt inn 12 fartøyer i dokken. M/S «Ringen» var nettopp gjort i stand, og neste skip til inndokking var en annen lastebåt, M/S «Terningen».

En viss optimisme rådet på TMV-tomta i de neste årene, da så mange som syv bedrifter var etablert i «ruinene» av det gamle skipsverftet. Men gradvis ebbet den mekaniske industrien ut. Trondheim Contracting gikk konkurs i 1994, og snart var det klart for nye tider i dette området, som nå ble kalt Nedre Elvehavn og gradvis ble bygd ut med boligblokker, kjøpesentre, restauranter, hotell, parkeringshus etc.

Se flere Før og nå her:

Planleggingen av den nye bydelen Nedre Elvehavn kom i gang i 1985. Med i dette arbeidet var Trondheim kommune, grunneierne Aker Eiendom, Ila & Lilleby Smelteverker og H. & F. Bachke. En idékonkurranse ble lyst ut for hele industriområdet, fra Rosenborgkaia til Bakke bru, 110 dekar i alt. Vinteren 1986 ble det utpekt to andreprisvinnere i konkurransen, arkitektfirmaet Rødahl & Clausen i Trondheim med utkastet «eden, east of niden» og en gruppe på tre Oslo-arkitekter med forslaget «Docksiders». Et stridstema i utbyggingsplanene var fremtiden til de industribedriftene som fortsatt holdt stand i området, spesielt Ørens mek. Verksted og Trondheim Contracting.

Bølgedalen i norsk økonomi på slutten av 1980-tallet forsinket en utbygging av Nedre Elvehavn. Bydelsplanene ble lagt på is, og først tatt frem igjen i siste halvdel av 1990-tallet. Da hadde tiden arbeidet for prosjektet, industrien var lagt ned, og det var fritt frem for ny bruk av hele området.

Les også om: Bybrua og Bakklandet

Da det var hus på Marinen

St. Olavs pir for 100 år siden