Jeg har flere ganger tatt opp trafikkforholdene ved Byåsen videregående skole med Trondheim kommune og min arbeidsgiver Sør-Trøndelag fylkeskommune. Senest etter at jeg via media ble oppmerksom på at det er bestemt å legge ned den holdeplassen som våre elever og ansatte bruker. Skolen er tydeligvis ikke høringsinstans i en slik utredning.

Skolen har inklusiv Trondheim Fagskole ca. 1500 ansatte og elever. Mange av disse reiser med buss nr. 5. Det går også skolebuss fra Tiller som stopper rett utenfor skolen.

I «Framtidig rutestruktur inkludert superbuss for Stor-Trondheim 2019–2029. Sammendrags-rapport med anbefalinger» står det at 4363 personer bruker buss 5 hver dag. Jeg antar at svært mange av disse reiser til og fra Byåsen vgs. I forbindelse med diskusjon om «ny» holdeplass ved Munkvoll heter det på side 58 i rapporten: «Byåsen vgs vil bidra også til å definere dette til et tydelig omstigningspunkt».

Skolebygningen er bygd slik at hovedinngangen er vendt mot holdeplass ved Søndre Hallset. Hvis holdeplassen fjernes må elevene gå av ved MIGO-senteret. Korteste vei til skolen vil da være å gå over parkeringsplassen foran verkstedhallene til TIP.

Dette vil skje samtidig som ansatte kjører inn og parkerer. Elevene vil da ankomme skolen via det som er bygd som en sekundær inngang.

Som kjent skal Rema bygge en ny butikk og en del leiligheter øst for skolen. Elevene vil derfor passere denne butikken på vei til og fra skolen. Dette kan føre til spontaninnkjøp på butikken før og etter skoletid, noe vi ikke ønsker. Jeg ser det som sannsynlig at en del elever vil velge andre måter å komme seg til skolen på hvis vår vante holdeplass blir fjernet. Det er alt nå et betydelig trafikkaos hver morgen med biler, mopeder, scootere og fotgjengere. En ny holdeplass kunne med fordel vært etablert rett utenfor vår hovedinnkjøring med tilhørende ledegjerder og fotgjengerovergang. Den vil da i tillegg dekke Søndre Hallset borettslag og ikke minst Selsbakk og Hallset skole.

I utredningen heter det: «Det vil være noe lenger avstand mellom stasjonene enn det som er vanlig i byen i dag; 500–700 meter, men lokale hensyn vil være viktige premissgivere for plassering.

Et viktig kriterium er gode gangforbindelser med sikker og hensiktsmessig kryssing av veg».

Jeg støtter dette og gjør oppmerksom på at når elevene kommer med bussen vil de ha sin holdeplass på motsatt side av veien i forhold til skolen.

Det er viktig å bygge ny holdeplass slik at elevene bruker fotgjengerovergang og ikke krysser veien på skrå i flokk.

Det er greit at utrederne har kjøpt inn metermål, men det kunne vært greit å snakke med noen av brukerne også.