Bane Nors manglende kontroll av jernbanebruer er en skandale.

Etter ekstremværet Hans i august, med sammenbrudd for Randklev bru i Gudbrandsdalen, har det ikke vært kjørt tog fra Trondheim og helt til Oslo på Dovrebanen. Etter brukollapsen avslørte Aftenposten at Bane Nor ikke hadde undersøkt fundamentene på brua, til tross for anbefalinger om det. Nå viser det seg at fundamentene under vann på hele 113 jernbanebruer ikke er kontrollert slik reglene tilsier. Det er dessverre nok en norsk jernbaneskandale.

Etter brukollapsen på Dovrebanen sa Bane Nors presseansvarlige Anne Kirkhusmo i august til Aftenposten at «regelverket stiller ikke krav til inspeksjon under vann». Det låt nesten som en variant av den russiske ubåtkapteinen til komiker Harald Heide Steen jr.i sketsjen fra 1978. Han sa troskyldig at han «ikke kunne se den grense under vann». I helga avslørte Teknisk Ukeblad at Bane Nor har brutt reglene for inspeksjon av jernbanebruer for hele 113 bruer i Norge. Forklaringen til selskapet holder rett og slett ikke vann.

Reglene krever hovedkontroll av hele konstruksjonen, inklusive fundament, hvert sjette år. Det er vanskelig å forstå hvordan det i Bane Nor har ført til en praksis hvor undervannskontroll av jernbanebruer ikke har blitt ansett nødvendig. Bane Nor kan ikke svare på om det noen gang er blitt utført undervannskontroll på den 66 år gamle ulykkesbrua. På Bergensbanen kan det ikke dokumenteres at noen av 63 aktuelle bruer er undervannsinspisert.

Banedirektør i Bane Nor, Eivind Bjurstrøm, bekrefter til Teknisk Ukeblad at det ikke er gjort undervannsinspeksjoner på de fleste bruer med fundament i vann. Årsaken er at «de som har undersøkt, ikke har ment at det har vært nødvendig». Det er mildt sagt lite betryggende. Bane Nor lover nå at de 113 bruene som ikke er inspisert under vann ved siste hovedkontroll, blir kontrollert så raskt som mulig og innen 2024. Det skulle bare mangle.

På hjemmesiden til Bane Nor heter det som et slags slagord: «Vi utvikler og drifter det norske jernbanenettet». Vi er ikke imponert over arbeidet, for å si det forsiktig.