Klimarapporten fra FN er klar. Vi trenger å bruke mindre energi og redusere utslippene av klimagasser. Kina har lagt om fra bil og fly til tog for å spare energi. De fleste syklister vet at luftmotstanden avtar hvis vi kjører etter hverandre – slik er det også med tog. Tog er derfor den mest energiøkonomiske måten å reise på, og jernbanen er i frammarsj i hele Europa med unntak av Norge og Island.

En undersøkelse fra Bergen viser at antallet reisende vil tredobles hvis reisetiden mellom Bergen og Oslo var fire timer. Det er grunn til å tro at det samme er tilfelle mellom Trondheim og Oslo. Skal vi klare målene om reduserte utslipp av klimagasser og et redusert energiforbruk så er toget framtiden – både lokalt i Trøndelag og mellom de store byene. De nye togsettene som nå settes i drift har en maks hastighet på 200 km/time, som er tilstrekkelig for å reise Trondheim til Oslo på fire timer.

Problemet for jernbanen er ikke manglene konkurranse, men manglende kapasitet på den ensporede jernbanen. Flere reisende fører til lengre reisetid. I stedet for økt konkurranse så trenger vi et langsiktig samarbeid for å kutte ned reisetiden – målet må være at det skal ta fire timer til Oslo. Vi trenger å gjøre ferdig dobbeltsporet til Lillehammer og lage dobbeltspor fra Stjørdal til Støren.

Vi må på strekningen mellom Lillehammer og Støren starte arbeidet med å kutte noen minutter hvert år. Ved å bygge lengre og flere krysningsspor, enkelte nye tunneler og utretting av svinger. Det er viktig at innsatsen blir konsentrert til strekninger hvor vi får mest kutt i reisetiden per million kroner investert. Til slutt vil reisen fra Trondheim til Oslo ta under fire timer, og de fleste vil velge tog framfor bil og fly – et godt bidrag til utslippsreduksjoner.

Dette er ikke nye tanker. Rapporten: Modernisert jernbane – på sporet til en vellykket bo og næringsutvikling i Norge, ble i 2011 overlevert til daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Det har ikke manglet på gode innspill for å få ned reisetiden med tog til Oslo. Men det har manglet på viljen til å løse framtidas klimautfordringer ved å satse mer på jernbane og mindre på vei.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!