Det er flott at Høyre og Venstre vil bevare trikken/Gråkallbanen. Men når de fremstiller det som om det beste bare er å videreføre dagens avtale med Boreal, så kaster de blår i øynene på velgerne. EU, som Høyre og Venstre er så glade i, har nemlig ødelagt den muligheten. Dette unnlater de å fortelle velgerne. EU har bestemt at all kollektivtrafikk skal konkurranseutsettes, det vil si legges ut på anbud. Eneste mulighet til å unngå konkurranseutsetting er å drifte kollektivtrafikken i offentlig regi. Vi registrerer, med en viss forbauselse, at Senterpartiet og Miljøpartiet i Trondheim står sammen med Høyre og Venstre om denne villedende informasjonen.

Så for trikken i Trondheim så er det kun to muligheter, enten konkurranseutsetting eller offentlig drift. Ved anbud så har politikerne ingen mulighet til å styre hvem som skal drifte trikken. Det kan like godt bli et spansk eller engelsk selskap for eksempel. Så kan det jo tenkes at Boreal vinner anbudet, men da blir det under et rigid anbudsregime, som vil gi helt andre forutsetninger enn dagens drift.

Vegard Tillerflaten, leder for fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening og 5.-kandidat for Sp i Trondheim Foto: Privat

Både Ranum (H), Gunnes (V) og Førsvoll (Boreal) er bekymret for manglende kompetanse i fylkeskommunen for å drifte trikk. Men den kompetansen som trengs sitter i hodene og hendene til de som jobber på trikken i dag. Og her vil det bli snakk om en virksomhetsoverdragelse, som gjør at alle ansatte vil få tilbud om å fortsette i sine jobber, med samme lønns- og pensjonsvilkår som i dag. Det er ingen grunn til å tro at de dyktige ansatte på trikken ikke vil være med videre.

Noen faktaopplysninger kan også være på sin plass. Boreal bane har gått med solide overskudd de siste årene. Over åtte millioner kroner i 2020, over ni millioner kroner i 2021 og over fem millioner kroner i 2022. Dette gir driftsmarginer som er skyhøyt over all annen kollektivtransport. Så det er vel ikke så rart at Kjetil Førsvoll, konsernleder i Boreal, ønsker å fortsette å drifte trikken.

Ole R. Berg, organisasjonssekretær i fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening. Foto: Privat

Det er også viktig å være klar over at Boreal bane ikke er et lokalt selskap. De eies av Boreal Norge, som igjen eies av Vauban Infrastructure Partners, med hovedkontor i Frankrike. Så kan jo alle regne ut hvor profitten havner til slutt. Hadde det ikke vært bedre om overskuddene kunne brukes til å ytterligere forbedre kollektivtilbudet i Trondheim?

I et intervju i Nidaros for en tid siden sa ordførerkandidat Ranum dette om kollektivtrafikken (buss) i Trondheim: «nei, helst skulle vi eid det selv.» Hvordan rimer dette med at han nå vil konkurranseutsette trikken? Og vi glemmer vel heller aldri at det var Høyre som sto i spissen for nedleggelsen av trikken i 1988.

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe