Det er en god løsning å bygge Byåstunnelen så lenge det tilrettelegges bedre for syklister og gående i Bøckmansvegen og Byåsveien.

Etter harde forhandlinger sier «Miljøpakke-kameratene» ja til å bygge Byåstunnelen i Trondheim. Det er en god løsning så lenge det satses mer på kollektivtrafikk, syklende og gående.

I dag avgjør bystyret hvordan gjenværende midler i Miljøpakken i perioden 2022–2029 skal fordeles. Hvorvidt Byåstunnelen bør bygges, er av punktene politikerne skal ta stilling til. Miljøpakken er et samarbeid mellom staten, fylket og kommunene for å tilrettelegge for miljøvennlig transport i og rundt Trondheim.

Kommunedirektøren mener det ikke bør brukes penger på prosjektet. Argumentet er at tunnelen, som er ment å gå mellom Sluppen og Munkvoll, fører til mer bilkjøring og at færre tar bussen. Det kan forringe kollektivtilbudet. Administrasjonen frykter det slår beina under nullvekstmålet, altså at utslippene ikke skal øke selv om byen vokser.

Et flertall i areal- og samferdselskomiteen ser annerledes på saken. For et par uker siden fikk Ap med seg Sp og MDG og stemte for et forslag om å starte utbyggingen. De mener at tunnelen gir rom for direkte bussrute og frigjør mer plass til buss, syklister og myke trafikanter i Bøckmansvegen, Byåsveien og til dels Roald Amundsens vei (Vestoppfarten). Flertallet støtter seg på vurderingene til Miljøpakken og Statens vegvesen: Undersøkelser viser at antall kjørte kilometer går ned når bilister slipper å kjøre lange omveier. Det betyr også mindre gjennomgangstrafikk i Midtbyen. Flertallet ønsker også å forlenge innkrevingstiden i bomringen slik at det blir penger både til tunnel, sykkel- og kollektivtiltak. SV frykter økt privatbilisme og raste mot forslaget. På tampen før bystyremøtet ble de likevel enige, og onsdag morgen fant SV, Ap, MDG, Sp, Venstre og KrF en samlet løsning som gjør at Byåstunnelen er sikret. Tidligst byggestart blir 2027.

SV fikk gjennom at kollektivfelt på Nydalsbrua og Byåstunnelen blir en del av prosjektet og at økt satsing på sykkelveier må komme før 2029. Det er bra. Effektive bussreiser, rimeligere billetter, mindre biltrafikk og tryggere sykkelveier vil etter alt å dømme friste flere til å reise «grønt».