Jeg er glad. Glad fordi det er sommer og fri. Men like mye fordi jeg kjenner at i dag har jeg trua på norsk skole!

Jeg er lærerutdanner og musikkutdanningsforsker. Og i dag er jeg altså glad. Jeg er glad fordi jeg opplever at det er stor tverrpolitisk enighet om at de praktiske og estetiske fagene må styrkes i grunnskolen. Jeg er glad fordi regjeringen har kommet med forslag om ny opplæringslov som skal gi alle elever rett til å fullføre videregående skole. Jeg er glad fordi en ungdomsskolereform med mål om en mer helhetlig og praktisk skole er på trappene. Når jeg låser kontordøra på tur hjem fra jobb i dag, smiler jeg.

Jeg har hatt mange helter opp gjennom livet. Mor. Far. Frøken detektiv. Ronja Røverdatter. Ingrid Bjørnov. Nå har jeg fått en ny. Min nye helt heter Elise Farstad Djupedal. Elise er doktorgradsstipendiat ved NTNU og forsker på læreplaner og timetall i skolen. På tur hjem fra jobb i dag hører jeg på NRKs Studio 2. Elise, min nye helt, snakker om skole. Elise har synliggjort viktige ting i forskninga si. Hun har synliggjort at dagens skoleelev går to år lengre på skolen enn for tjue år siden. Ikke bare har dagens elever fått et ekstra skoleår gjennom 6-årsreformen. I tillegg har et helt skoleår i antall timer sneket seg inn uten at vi nærmest har vært klar over det, sier hun. Disse timene har i hovedsak gått til matematikk og norsk. Dette har gjort skolen mer ensidig enn den egentlig var tenkt i utgangspunktet, sier Elise. Jeg blir glad av å høre på Elise. Dette er så viktig kunnskap!

Kunnskapsminister Tonje Brenna er også med i Studio 2. Jeg blir glad av å høre på henne også. Hun sier at gjennom den nye opplæringsloven skal yrkesfagene styrkes. Elevene skal få mulighet til å ta flere fagbrev. De skal få rett til å fullføre videregående skole selv om de bruker lengre tid enn tre år, og de skal få mulighet til å velge på nytt hvis de har valgt feil linje. Flere skal få det bra på skolen, sier hun. Dette er så bra, det! Jeg har trua!

Jeg har nylig blitt medlem i landsstyret for Musikk i skolen. Da de spurte om hvorfor jeg takket ja til styrevervet, svarte jeg: Fordi jeg brenner for barn og unge. Fordi jeg brenner for en skole der alle kunnskapsformer har like stor verdi. Jeg brenner for en skole der det er like bra å være god til å synge og snekre som å være god i matematikk. Jeg tror at en mer variert skole vil være bra for ALLE elever, også de som elsker matematikk og norsk.

Og i dag har jeg trua på at politikerne tar de grepene som kreves for å få til dette. Jeg har trua på at det opprettes krav om kompetanse for å undervise i alle fag i skolen. På at det bevilges midler til rom og utstyr og at det gjøres grep slik at alle nyutdannede grunnskolelærere har erfaring med både teoretiske, praktiske og estetiske fag i utdanninga si.

Nå tar jeg ferie. Jeg håper alle dyktige lærere der ute også nyter en vel fortjent ferie. Jeg er glad. For jeg kjenner at jeg har trua. Trua på norsk skole!

Hva mener du? Slik skriver du for Adresseavisen Midtnorsk debatt!

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no.