Først gikk det tregt, nå har byggearbeidene langs E6 mellom Ranheim og Stjørdal stoppet opp. Sendrektigheten kan ikke fortsette.

Vi kan ikke forvente at alle store utbyggingsprosjekter går på skinner. Men at det skulle oppstå full stans på ubestemt tid i byggingen av nye E6 mellom Ranheim og Stjørdal, var det vel ingen som forventet. Stillstanden skaper usikkerhet og frustrasjon for dem kjører strekningen ofte. Nå må Nye Veier bruke sommeren godt på å finne en ny totalentreprenør slik at veiarbeidet kan starte igjen så raskt som mulig.

Pendlere, bussjåfører, taxisjåfører, ambulansesjåfører, sjåfører av langtransport og «alle» andre som kjører E6 mellom Stjørdal og Trondheim, har nok registrert at veiarbeidet går tregt. Det oppstår ofte kø langs den 23 kilometer lange strekningen. Nå har arbeidet stanset helt opp. Årsaken er at statseide Nye Veier og totalentreprenøren Acciona Construcción S.A. har avsluttet kontrakten. Det krevende veiprosjektet, som allerede er to år forsinket, står dermed uten totalentreprenør. Tidligere i år ble Nye Veier saksøkt av Acciona. Søksmålet dreide seg om «uenighet om innholdet i en entrepriseavtale», ifølge rettsdokumenter. I fjor ble motorvegen stengt i seks dager da jordskred ble utløst av byggingen.

Veien skal bygges om til firefelts motorveg med fartsgrense 110 km/t. Arbeidet startet i 2020 og hele strekningen var planlagt ferdig i 2025. Skred og andre utfordringer utsatte prosjektet med to år. Før kontrakten med det spanske totaltentreprenørselskapet ble brutt, hadde utbyggingsdirektør Espen Almlid i Nye Veier god tro på at veien skulle stå ferdig i overgangen 2026 og 2027. Bedre organisering skulle effektivisere arbeidet.

Kansellert kontrakt og full byggestans bør bety at Nye Veier ikke tar sommerferie med det første. Det haster med å få plass en ny totalentreprenør slik at arbeidet kan starte opp igjen raskt. Utsettelser skaper usikkerhet og ulempe for dem som bruker og bor langs veien, samt for underleverandører. Det er lov å håpe at en ny entreprenør kan gjøre jobben raskere til en billigere penge, men det gjenstår å se. Stat og fylkeskommunen bør på sin side se om de kan styrke kollektivtilbudet når veien er såpass forsinket.