Det ble registrert 10 191 nye personbiler i februar, mot 11 788 i fjor. Nedgangen er på 13,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Likevel hadde nullutslippsbilene (elbiler og hydrogenbiler) 21,6 prosent av registreringene i personbilmarkedet i februar. Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle nye personbiler registrert i februar 2018 var 80 g/km, 8 g/km lavere enn samme måned 2017.

I løpet av årets to første måneder er det registrert 19 398 nye personbiler i Norge, mot 24 843 på samme tid i 2017. Dette gir en svikt på 21,9 prosent, viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Alle de største bilmerkene har hatt en tilbakegang så langt i år sammenlignet med fjoråret, mens noen som Volvo, Nissan og Skoda hadde en sterk februarmåned.

I februar gikk Volkswagen tilbake 28,7 prosent og Toyota 19,3 prosent, mens Nissan gikk frem 41,2 prosent, Hyundai 37,1 prosent, Skoda 26,4 prosent og Volvo 24,8 prosent. Volkswagen, Toyota og BMW er fortsatt landets største bilmerker.

Leaser nybilen

Stadig flere velger å registrere nybilen på firmaet eller privatlease. I februar var næringsandelen 56,9 prosent, i februar 2017 var den 54,9 prosent. Mange er usikre på hvordan utviklingen går med hensyn til elektrisitet, hybrid, ladbar hybrid og fossildrevne biler. For å slippe å måtte tenke på videresalg ved et senere bilbytte, lar de bilforhandleren ta seg av den delen.

Dieselandelen er fortsatt lav. I februar hadde 20,8 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mot 27,3 prosent i februar 2017. For noen år siden hadde tre av fire nybiler dieselmotor, etter at myndighetene hadde oppmuntret folk til å velge diesel ut fra miljøhensyn.

23,7 prosent av de nye personbilene registrert i februar hadde bare bensinmotor, mens andelen i fjor var 24,9 prosent.

- Registreringsstatistikken for januar og februar 2018 sier ingen ting om nybilsalget i år. Det har vært stabilt høyt, i hvert fall for vår del, og det tror jeg gjelder mange andre bilforhandlere også. Vi har skrevet kontrakt på veldig mange el-Golf, sier Jarl Mortensen, markedssjef for Volkswagen hos Møller Bil Trondheim.

Skrev 500 kontrakter

Mortensen legger til at de har en ordrereserve på 500 biler. Allerede i mars regner han med flere nybilregistreringer enn nå. Avhengig av utstyr er det fra én måned til et halvt års leveringstid på Golf-e.

Det er leveringstid på de fleste elbilene til Norge, elbillandet fremfor noen andre. – Fabrikken overvåker markedet og tar grep hvis ventelistene skulle bli uforholdsmessig lange, sier markedssjefen.

- Flere importerer brukt elbil når det blir for lenge å vente på nybilen?

- Da bør man tenke seg godt om. Elbilene vi selger er beregnet for vinterbruk. Flere elbiler er utstyrt for bruk i mildere klima.

- Men elandelen øker?

- Tett oppunder halvparten av alle personbilene vi selger kan lades med ledning, enten rene elbiler eller ladbare hybrider. Likevel har vi i år merket økt etterspørsel etter rene dieselbiler, først og fremst på VW Tiguan og Passat.

Flere spør etter diesel

Mortensen tror salget av rene dieselbiler vil holde seg stabilt for SUV og større personbiler. Folk skal til hytta, været er kaldt, og bilen er tungt lastet, gjerne med en tilhenger på slep. Da slipper du å sitte med rekkeviddeangst. Men fra 2020 er det ventet en rekke nye elbiler med rekkevidde på minst 50 mil.

Også salget av brukte dieselbiler er stabilt. Bilene hoper seg ikke opp på lager.

Det ble registrert 3453 nye personbiler med hybriddrift i Norge i februar. Det er 321 færre (- 8,5 prosent) enn i februar 2017. Personbilene med hybriddrift hadde 33,9 prosent markedsandel i februar 2018, mens markedsandelen i februar 2017 var 32,0 prosent.

I februar var 2250 av de nye personbilene med hybriddrift ladbare, det er 197 flere (+ 9,6 prosent) enn i februar 2017.

Elbilinteressen øker

I februar ble det registrert 2200 nye personbiler med nullutslipp. Det er 336 flere (+18,0 prosent) enn i februar 2017. Nullutslippsbilenes markedsandel i februar 2018 var 21,6 prosent, markedsandelen i februar 2017 var 15,8 prosent. To av de nye registrerte personbilene i februar var hydrogenbiler, resten var elbiler.

Det ble bruktimportert 873 personbiler med nullutslipp i februar, det er 370 flere (+73,6 prosent) enn i februar 2017.

Tilfanget av førstegangsregistrerte nullutslipp personbiler (nye og bruktimporterte personbiler) var 3073 i februar, antallet i februar 2017 var 2367. I februar ble det registrert 4367 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 42,9 prosent. I samme måned i 2017 var firehjulsdriftandelen 38,4 prosent.

Ser man på de enkelte modellene for februar, topper Nissan Leaf statistikken med 781 nyregistreringer, fulgt av VW Golf med 654 biler, Volvo V90 med 471 biler, BMW i3 med 377 biler, Toyota Yaris med 298 biler og Toyota Rav4 med 289 biler.

Vinner: Volvo V90 ble Norges mest solgte ladehybrid i februar med totalt 375 nyregistreringer. Foto: Terje Svaan