Mandag fortalte Nye Veier hvilke av deres utbyggingsprosjekter som er høyest prioritert. Blant de tre prosjektene selskapet nå prioriterer for utbygging er et trøndersk prosjekt, nemlig E6 mellom Ranheim og Åsen.

E6 Ulsberg - Melhus, som også er del av Nye Veiers portefølje, ble ikke prioritert for utbygging i denne omgang.

- Må øke samfunnsøkonomisk nytte

- Vi må fortsette å jobbe for å øke den samfunnsøkonomiske nytten med dette prosjektet. Det har fremdeles negativ samfunnsøkonomisk nytte, og det er grunnen til at det ikke er prioritert høyere i porteføljen, sier Nye Veiers trøndelagssjef, Johan Arnt Vatnan.

Prosjektdirektør for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan Foto: Martin Andersen

Tidligere i år ba Nye Veier lokalpolitikerne i Melhus om å få droppe å bygge et veikryss ved tettstedet Ler for å kutte kostnader. Dersom krysset kunne kuttes mente veiselskapet det kunne være mulig med byggestart for E6-prosjektet i 2019. De ga imidlertid ingen garantier for byggestart i 2019.  Melhuspolitikerne gikk med på å fjerne veikrysset.

- Lerkrysset isolert sett gjør ikke at vi får til positiv samfunnsnytte ved prosjektet. Vi jobber også med andre kostnadsreduserende tiltak i E6-prosjektet, som mindre bruk av tunnel, og en alternativ trasé i Rennebu, sier Vatnan.

Krysskuttet på Ler har imidlertid bidratt til at E6-prosjektet Ulsberg-Melhus har fått bedre samfunnsøknomisk nytte, ifølge Vatnan. Prosjektet har da også rykket litt opp på prioriteringslista til veiselskapet, selv om det altså ikke er prioritert for utbygging. I desember 2016 var prosjektet prioritert som nummer 10 av 11, i prioriteringa som kom denne uka er prosjektet prioritert som nummer 9 av 12, ifølge et dokument på nyeveier.no.

- 2019 fortsatt realistisk

- Før avstemningen om Lerkrysset skapte dere et inntrykk av at byggestart i 2019 kunne være realistisk så lenge man fikk kuttet krysset på Ler. Nå er altså ikke E6-prosjektet prioritert for utbygging til tross for krysskutt. Hva tenker du om forventningene dere har skapt?

- Det kan fortsatt være realistisk med byggestart i 2019, men vi må fortsette å jobbe med kostnadsreduksjoner. Dessuten trenger vi å få igjennom en bompengeproposisjon i Stortinget og vi må ha på plass reguleringsplaner, sier Vatnan.

Vatnan peker på at Nye Veier gjør porteføljeprioriteringer to ganger årlig, og mener det er mer interessant å se om E6 Ulsberg-Melhus-prosjektet blir prioritert for utbygging på en av de kommende prioriteringene.

- Det gjenstår å gjøre en jobb med Ulsberg-Melhus-prosjektet og vi hadde ikke forventet at det skulle bli prioritert for utbygging denne gangen. Det er de to neste prioriteringene som blir viktige, sier Vatnan.

- Forventer oppstart i 2019

Melhusordfører Gunnar Krogstad skriver i en SMS til Adresseavisen at han forventer at det blir byggestart for strekningen mellom Melhus og Kvål sommeren 2019.

HVA VET DU OM E6?: Ta Adresseavisens store E6-quiz

- Kost/nytte-beregninger

I tillegg til E6 Ranheim - Værnes er en strekning på E39 i Vest-Agder og en strekning på E18 i Telemark prioritert for utbygging av Nye Veier i porteføljeprioriteringen som kom mandag.

- Vår oppgave er å bygge raskere og mer kostnadseffektivt. Vi arbeider derfor helhetlig med prosjektene fra første stund, og bygger lengre sammenhengende strekninger. Dette gir raskere og mer kostnadseffektiv utbygging. Vi baserer vår prioritering på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, inkludert netto ringvirkninger, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland i pressemeldingen.

Porteføljeprioriteringen er basert på veiselskapets egne kostnadsanslag som er utført etter at de har jobbet med å øke den samfunnsøkonomiske nytten i prosjektene, ifølge pressemeldingen.

- Vi har gjennomført nye kost-nytteberegninger på alle prosjektene. Det er dette tallgrunnlaget som ligger til grunn for vår prioritering nå, sier Hovland Dahl i pressemeldingen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter