Samtidig finansieres stadig flere personbiler med lån eller leasingavtaler, til private og bedrifter.

Størst er veksten innen privatleasing, hvor volumet har økt med 36 prosent hittil i år, melder Bilnytt.no.

Salget av ladbare hybrider økte med 80 prosent i november sammenlignet med samme måned i fjor. Andelen dieselbiler gikk tilbake med 24 prosent. Bruktimporten økte med 48 prosent, hvor de ladbare bilene utgjør den største andelen.

Nybilsalget svinger fra måned til måned. I november gikk Volkswagen tilbake 22 prosent, mens Toyota gikk frem 14 prosent sammenlignet med november 2016. For VWs del utgjorde elbiler 28 prosent og ladbare hybrider 25 prosent. Så mye som 91 prosent av Toyotas salg var ikke-ladbare hybrider.

BMW ble novembers tredje mest solgte bilmerke. Her utgjorde ladbare hybrider 69 prosent, mens bare 6 prosent hadde bensinmotor. Det viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

VW Golf er vinneren

Mest solgte modell i november var igjen VW Golf med 774 biler. Av disse var 46 prosent elektriske, 26 prosent ladbare hybrider, 16 prosent bensin og 12 prosent diesel.

I november ble det registrert 13 743 nye personbiler, 549 flere (+ 4,2 prosent) enn i november 2016. Hittil i år er det registrert 142 573 nye personbiler, det er 1572 flere enn i samme periode i 2016. Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle nye personbiler registrert i november var 81 g/km, det er 7 g/km lavere enn i november 2016.

Næringsandelen av personbilsalget er fortsatt historisk høy. I november var næringsandelen 54,5 prosent, i november 2016 var den 49,5 prosent. Hittil i år er næringsandelen av personbilsalget 52,3 prosent, mens den i samme periode i fjor var 47,2 prosent. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer privatleasing og økningen i næringsandel i år skyldes i stor grad at andelen privatleasing fortsatt er i god vekst, opplyser OFV.

Gjennomsnittlig CO₂-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler var 81 g/km, det er 7 g/km lavere enn i november 2016.

Dieselandelen synker

I november hadde 21,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler bare dieselmotor. Samme måned i 2016 var andelen 28,7 prosent. 24,3 prosent av de nye personbilene registrert i november hadde bare bensinmotor, mens andelen i 2016 var 27,7 prosent.

I november ble det registrert 2707 nye personbiler med nullutslipp. Det er 140 flere (+ 5,5 prosent) enn i november 2016. Nullutslippsbilenes markedsandel var 19,7 prosent, markedsandelen i november 2016 var 19,4 prosent. Tre av de nye registrerte personbilene i november var hydrogenbiler, resten var elbiler.

Hittil i år er det registrert 28 641 nye nullutslipp personbiler, det er 6715 flere (+ 30,6 prosent) enn i samme periode i 2016. Det er registrert 41 nye hydrogenbiler hittil i år, opp fra 20 på samme tid i fjor. Det ble bruktimportert 1128 personbiler med nullutslipp i november, det er 626 flere (+124,7 prosent) enn i november 2016. Hittil i år er det bruktimportert 7788 nullutslipp-personbiler, det er 2868 flere (+58,3 prosent) enn i samme periode i 2016.

Flere importerer bruktbil

Tilfanget av førstegangsregistrerte elbiler (nye og bruktimporterte personbiler) var 3835 i november, antallet i november 2016 var 3069 nye nullutslipp personbiler. Hittil i år er det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 36 429 elbiler (personbiler), det er 9583 flere enn i samme periode i fjor.

I november ble det registrert 6442 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 46,9 prosent. I samme måned i 2016 var firehjulsdriftandelen 38,4 prosent. Hittil i år er firehjulsdriftandelen blant personbilene 40,1 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 38,6 prosent.

Da regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2018, ville den avgiftsbelegge dyre elbiler som Tesla. Imidlertid endte budsjettforliket med Venstre og KrF med ingen avgift. De store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn hva regjeringen hadde lagt opp til. Men noen endringer blir det fra 1. januar og 1. juli.

Basert på tekniske data fra OFV har Bilnytt.no gjort utregninger på avgiftsendringene. Av de tre mest populære modellene er det bare salgsvinneren Mitsubishi Outlander PHEV som får et lite påslag. VW Passat GTE og VW Golf GTE får ingen avgiftsendring. Både hybrider og ladbare hybrider får noe mindre avgiftsskjerpelse enn det regjeringen hadde foreslått. Det samme gjelder innføring av rekkeviddediferansiert avgift for ladbare hybrider fra 1. juli.

Ladbare hybrider med kortest rekkevidde får ikke det tunge avgiftspåslaget før etter 1. juli 2018. Hardest rammes BMW X5 og Mercedes-Benz GLE hvor avgiften øker med henholdsvis 55 000 og 60 000 kroner.

På salgstoppen

Dette er de mest solgte bilmodellene så langt i år. Novembertallene i parentes.

1. VW Golf: 11 157 (774).

2. BMW i3: 4524 (358).

3. Toyota RAV4: 4344 (520).

4. VW Passat: 4233 (284).

5. Toyota Yaris: 3856 (313).

6. Mitsubishi Outlander: 3736 (401).

7. Toyota C-HR: 3371 (253).

8. Nissan Leaf: 3328 (148).

9. Tesla Model X: 3319 (495).

10. Skoda Octavia: 3284 (356).

11. Toyota Auris: 3098 (240).

12. Volvo V90: 3091 (267).

13. Tesla Model S: 2686 (501).

14. Mercedes-Benz GLC: 2303 (140).

15. VW Tiguan: 2272 (230).

16. BMW 2-serie: 2198 (248).

17. Hyundai Ioniq: 2155 (288).

18. Peugeot 3008: 2155 (227).

19. Renault Zoe: 2111 (213).

20. Audi A3: 2069 (201).

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Elbilsuksess: BMW i3 er så langt i år landets mest solgte elbil med 4524 biler. Foto: Ole Martin Wold