En gjennomgang av arealet for samtlige 147 stasjoner langs de tre linjene, viser at utbyggingen en rekke steder kommer i konflikt med offentlige eller private grunneiere både i sentrum, de østlige bydelene og sør og vest for sentrum.

- Vi har engasjert et eksternt konsulentfirma for å undersøke om det er noen av de 35 stedene vi kan unngå regulering. Etter gjennomgang av konsulentens innspill samt egne vurderinger, mener vi at vi kan unngå fem av de 35 reguleringstiltakene, men dette vet vi ennå ikke helt sikkert, sier Kai Arne Riersen, konstituert leder i Metrobussprosjektet.

Av de 30 gjenstående reguleringstiltakene, ligger 14 tiltak langs riks- og fylkesveg og 16 på kommunal veg.

Store konsekvenser for bygging av stasjonsnettet

Reguleringsplanene får store konsekvenser for byggingen av stasjonsnettet. Årsaken er at en utsatt byggestart for et stoppested, vil omfatte begge sider av veien selv om det bare er arealbehovet for den ene stasjonen som utløser en reguleringsplan.

- Det er ønskelig at bygging av begge stasjonene på ett stoppested skjer samtidig. På de fleste steder hvor det må utarbeides reguleringsplan, blir det derfor ikke byggestart for noen av stasjonene før reguleringsplanen har fått grønt lys, forklarer Riersen.

Utsatt byggestart for 60 - 70 stasjoner

I praksis betyr det at reguleringsplaner for 30 til 35 stasjoner betyr utsatt byggestart for mellom 60 og 70 stasjoner.

- Normalt tar det mellom ett og to år å utarbeide en reguleringsplan. Vi forutsetter at offentlige grunneiere spiller på lag, noe jeg tror de vil gjøre. Videre vil vi inngå dialog med private grunneiere som vi også håper å komme til enighet med. Vi legger opp til en plan der vi i hovedsak ønsker å bli enige med de berørte igjennom avtaler. Hvis forhandling ikke fører frem, vil det uansett bli igangsatt regulering, men en slik prosess tar vanligvis lengre tid, sier Riersen.

En direkte følge av at det må lages et stort antall reguleringssaker, er at byggingen av flere av stasjonene trolig blir liggende så mye etter tidsskjemaet, at de må bygges som midlertidige stasjoner for å kunne brukes til åpningen 3. august 2019.

Enkel standard på midlertidige stasjoner

En analyse Metrobussprosjektet har gjort, viser at mellom en tredjedel og en fjerdedel av reguleringsplanene, rundt 20 stoppesteder totalt, vil by på så store utfordringer avtale – og tidsmessig, at det vil bli nødvendig med midlertidige holdeplasser for å bli ferdig til august 2019.

- De midlertidige stasjonene vil få en så enkel standard som overhodet mulig med et leskur på tre meter, slik dagens stoppesteder har, og i tillegg en infosøyle, forteller Riersen.

De permanente stasjonene har leskur på seks til 12 meter og har betongforsterket asfalt i kjørebanen og betongheller på plattformene. Det blir også lagt til rette for sykkelparkering.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Flest midlertidige stasjoner i sentrum

Det er ikke bare reguleringsplaner som vil føre til midlertidige stasjoner. Også i Kollektivbuen, mellom Sluppen og Sirkus shopping, vil det bli en lang rekke midlertidige stasjoner. Årsaken er at det i flere gater langs metrobusstraseene ikke er tatt endelig stilling til utforming av trafikkløsningene i framtiden.

En del tiltak krever omfattende planlegging og vil ta lang tid å bygge ut. Det gjelder blant annet ombygging av de store gatene sentralt i Trondheim; særlig Elgeseter gate og Innherredsveien.

Også i Byåsveien blir det midlertidige stasjoner. Der må spørsmål om bygging av nytt fortau og sykkelfelt avklares, før metrobusstasjonene blir permanente.

Nettmøte om superbuss

Også midlertidige stasjoner krever byggearbeid

Selv om de midlertidige stasjonene blir meget enkelt utformet, vil de likevel kreve byggearbeid. Det skyldes lengden på de nye metrobussene, som er nærmere 25 meter mot dagens 18 meter lange leddbusser.

- Det store flertallet av dagens holdeplasser er ikke dimensjonert for å ta imot så lange busser. For å kunne ta imot to busser samtidig, derav minst en metrobuss, må stasjonene være 45 eller 60 meter lange, forklarer Riersen.

Metrobussprosjektet arbeider sammen med AtB med en gjennomgang av midlertidige stasjoner i Kollektivbuen, for å kartlegge hvor det er behov for en utvidelse av arealet. Kartleggingen vil også gi svar på om en slik utvidelse kommer i konflikt med andre grunneiere.

Foreløpige tall viser at det blir rundt 50 midlertidige stasjoner ved åpningen av metrobusslinjene 3. august 2019. Tallet inkluderer stasjoner i Kollektivbuen og Byåsveien samt holdeplasser som blir så forsinket på grunn av reguleringsplaner at de må bygges som midlertidige.

TEMA: Interessert i metrobuss? Du finner enda flere saker her

Tempe. Holdeplassen ved Tempe er et av flere stoppesteder for metrobussen som vil få en midlertidig stasjon fra 3. august 2019, fordi det ikke er avklart om det blir midtstilte eller sidestilte stoppesteder langs Holtermannsveien. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen
Kai Arne Riersen, konstituert leder i Metrobussprosjektet. Foto: Ivar Mølsknes, Adresseavisen
Bekkasinvegen. Trondheim kommune må trolig erverve grunn for å bygge metrobusstasjon i Bekkasinvegen i retning sentrum. Foto: Trondheim kommune / CycloMedia
Midlertidig. Holdeplassen ved Prinsens kino ut av sentrum får en midlertidig utforming fra 3. august 2019 i påvente at det blir tatt en beslutning om midtstilte eller sidestilte stasjoner i Prinsens gate. Foto: Trondheim kommune / CycloMedia