Det betyr at strekningen forblir i Miljøpakken der den er det dyreste prosjektet, med en prislapp på 2,6 milliarder kroner. Prosjektet ble nylig lagt ut på anbud med frist 30. oktober.

Det var under Vegforum Trøndelags konferanse på Hell 24. august Høyres Linda Hofstad Helleland lanserte tanken om å løfte E6-prosjektet ut av Miljøpakken og la staten overta som et selvstendig bompengeprosjekt. Pakken er underfinansiert, og transportkomiteens leder mente tiltaket kunne lette finansiering av de øvrige prosjektene i pakken. Samtidig var det et mål å bygge veien med en kapasitet på kryssene som næringslivet etterspør. Det er ventet stadig mer tungtrafikk i et nytt kryss på Sandmoen etter hvert som næringsarealene på Torgård blir utbygd.

- Prosjektet er en del av en viktig nasjonal infrastruktur. Staten bør derfor overta prosjektet og sørge for at både europaveien, kryss og tilførselsveier får en standard som næringslivet har bruk for, sa Hofstad Helleland for noen uker siden

Jernbanekulvert

I tillegg var det et håp om at staten også tar ansvaret for en jernbanekulvert under E6 hvis godsterminalen blir plassert på Torgård. I et første byggetrinn kan det bli snakk om en sekketerminal der godstogene må rygge inn fra Heimdal stasjon. Her er det opp til de statlige etatene Vegvesenet og Jernbaneverket å koordinere utbyggingen slik at man unngår å bygge vei først og så grave opp for å anlegge kulvert.

Arbeiderpartiets Karianne Tung, som også er medlem av transportkomiteen, spurte Solvik-Olsen om det å løfte prosjektet ut av Miljøpakken var en sak regjeringen stilte seg bak. Tung ville også vite hvordan statsråden ville følge opp prosjektet finansielt for å unngå forsinkelser.

Også ny Sluppen bru, som har fått en dramatisk kostnadsvekst, hører med i dette bildet.

Men samferdselsministeren har altså inntil videre skutt ned utspillet fra Hofstad Helleland.

Ute på anbud

Det viser seg at dette i dag ikke er en sak som regjeringen står bak.

Samferdselsministeren viser til at prosjektet nå er ute på anbud.

- Dette tilsier anleggsstart i løpet av 2015 eller tidlig i 2016 og trafikkåpning i 2018. Det er ikke lagt opp til endringer i fremdrift eller finansieringsopplegg for dette prosjekter. Jeg legger til grunn at Miljøpakke Trondheim skal gjennomføres som forutsatt, sier Solvik-Olsen som legger til at videre utbygging av riksveinettet i Trondheim vil bli vurdert i forbindelse med revisjon av Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029.

Svaret får fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) til å reagere.

- Oppsiktsvekkende

- Det er oppsiktsvekkende at løftene fra Transportkomiteens leder ga til Vegforum Trøndelag og andre, viser seg å være tomme, sier Sandvik. - Regjeringen avviser løftet om statlig overtakelse av hele finansieringsansvaret for E6 Sør og Sluppen bru. Fylkesordføreren vil advare mot flere politiske krumspring uten forankring som kan true fremdriften i prosjektene.

- Du hevder at Hofstad Helleland faktisk lovte at staten skulle overta. Kan du dokumentere det?

- Hun leder transportkomiteen og forvalter flertallet på Stortinget. Hun kan ikke synse, hun bestemmer. Hun sitter med virkemidlene som kan løse de problemene hun beskriver og som hun sier hun skal fikse. Det er umulig å tolke det hun sa til Adresseavisen annerledes. Nå viser svaret fra Solvik-Olsen at det dreier seg kun om tomme ord og løfter, mener Sandvik.

Stortingsrepresentant

Linda Hofstad Helleland mener på sin side at transportnæringen kommer til henne fordi de ikke blir lyttet til av lokale myndigheter i tilstrekkelig grad.

- Jeg vil fortsatt jobbe for at vi skal få bedre veiløsninger i Trondheimsregionen, selv om vi har en fylkesordfører som er tilbakelent når det gjelder samferdsel, sier Helleland, som hevder hun vil arbeide videre med en bedre løsning for krysset på Sandmoen og infrastruktur tilknyttet en eventuell godsterminal på Torgård.

- Det bekymrer meg at miljøpakken ikke prioriterer veibygging i tilstrekkelig grad, prosjektene er blitt skadelidende på grunn av overskridelser, sier Helleland.

- Jeg vil fortsette å jobbe for bedre veiløsninger både overfor regjering og storting, som stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag.

Til Trønderbladet sier Solvik-Olsen at Sandvik er upresis i nok en samferdselssak. Hofstad Hellelands innspill karakteriserer han som prisverdig og en idé til hvordan utfordringene med utbyggingen av E6 i Miljøpakken kan håndteres. Han har foreløpig konkludert med at E6 bør håndteres innenfor Miljøpakken.

Sandvik avviser at han har vært upresis. Han sier at transportkomiteens leder, landets nest viktigste samferdselspolitiker, ikke kan tenke høyt om disse tingene i den posisjonen hun befinner seg i.