Tre minutter før klokken tolv onsdag passerte to amerikanske F-22 Raptor-fly lavt over rullebanen på Ørland flystasjon, sammen med to norske F-35-kampfly. En etter en svingte de rundt og kom inn for landing.

Besøket i Norge er første gang de amerikanske superflyene operer i norsk luftrom.

- Dette er kjempespennende. Det er en flott dag for oss. Vi er glade for at vi får F-22 hit til Ørland for første gang, sier oberst Hans Ole Sandnes. Som sjef for Ørland flystasjon og 132 Luftving er han vert for de amerikanske gjestene.

foto
Et av de amerikanske F-22 Raptor-flyene på bakken under besøket på Ørland flystasjon. Foto: Vegard Eggen

Øvde sammen

Under besøket onsdag møttes de norske og amerikanske flyene til simulert luftkamp innen synsvidde. Nettopp klassisk luftkamp er noe de amerikanske F-22 Raptor-flyene er spesialbygd for.

De skiller seg blant annet fra de norske kampflyene med sine større haleflater og smekrere flykropper. F-22 er da også regnet som verdens beste fly i sin rolle, som er å sikre luftherredømme.

Her kan du lese Adresseavisens omfattende reportasje fra 2015 om hvordan Norges nye kampfly, F-35, skal løse alle slags oppdrag.

Bare starten

Oberst Leslie Hauck, som jobber med integrasjon av 5. generasjonsjagerfly, for det amerikanske luftforsvaret i Europa, snakker om hvor viktig det er for dem å møte allierte og øve sammen med dem.

foto
Oberst Leslie Hauck, som jobber med integrasjon av femtegenerasjons kampfly for det amerikanske luftforsvaret, sier de ønsker å øve mye mer i Norge. Foto: Vegard Eggen

- Dette besøket er bare en døråpner. Det er fint at vi får flydd mot og sammen med andre femtegenerasjon jagerfly, men dette er bare starten på det vi ønsker å gjøre, sier han.

Femtegenerasjonsfly er betegnelsen som brukes om de nyeste kampflyene, som ofte har såkalte stealth-egenskaper, altså lav radarsignatur, som gjør dem vanskelig og oppdage. De har også en helt annen datakapasitet, bedre radar og helt andre sensorer integrert, enn tidligere generasjoner kampfly.

- Må dele erfaringer

F-22 Raptor-flyenes utstasjonering i Europa er delvis finansiert gjennom det amerikanske programmet som kalles European Reassurance Initiative. Oberst Hauck snakker om hvor viktig det er å kunne trene sammen med partnerland og allierte, for å være best mulig forberedt på alt som kan skje.

foto
Foto: Vegard Eggen

- Vi ønsker å få på plass en felles sikkerhetsklarering slik at vi kan dele mer informasjon, erfaringer og taktisk lærdom, sier han.

Et samarbeid med Norge er spesielt interessant for å dele lærdom om å operere i kaldt klima. USA opererer nå selv femtegenerasjonsfly fra baser i Alaska. Blant annet Elmendorf Air Force Base ved Anchorage og på sikt også Eilson Air Force Base.

Ifølge oberst Hauck er så langt ikke planlagt at F-22 skal delta på den store natoøvelsen Trident Juncture 2018, senere i høst. Det er heller ikke planlagt ytterligere trening i Norge med F-22-flyene.

- Det finnes ingen andre fly som er like gode

Pilot Matt «Match» Tromans, som fløy et av de to F-22 Raptor-flyene som i går landet på Ørland flystasjon er klar på at de flyr det som trolig er verdens beste jagerfly. Med ti år bak seg som pilot på femtegenerasjonsflyet F-22 skryter han av hvor bra det er, sammenlignet med andre fly.

foto
De amerikanske F-22 flyene er Norge for første gang. Fra venstre: Ian «Tilt» Gregoire, den norske F-35-piloten Morten «dolby» Hanche og Matt «Match» Tromans. I bakgrunnen nærmest står et norsk F-35-fly. Bak et amerikansk F-22-fly. Foto: Vegard Eggen

- Jeg har en forkjærlighet for F-15, siden jeg fløy det i fire år før jeg gikk over til F-22, men det finnes ingen andre fly som er like gode på det dette er designet for, som er luftkamp og å sikre luftherredømme, sier han.

Tromans understreker samtidig at han imponert over de integrerte sensorene og hvilke muligheter som finnes i de norske kampflyene og det de er laget for, først og fremst angrep mot bakkemål, skip og ødeleggelse av fiendtlig luftvern.

Fornøyd med besøket

Norges mest rutinerte F-35-pilot, major Morten «Dolby» Hanche fikk selv sitt første møte med F-22 onsdag. Han sier det er artig å oppleve dem i luften. Hanche snakker om hvor lett samarbeidet med amerikanerne har vært i forkant av møtet, siden de bruker samme terminologi.

- Mange kritikere har hevdet at Norge kjøper feil fly, er F-22 det flyet Norge burde kjøpt?

- Det er ingen reell problemstilling. Den amerikanske kongressen har vedtatt at USA aldri skal selge F-22 til andre land. Men det er også ti-femten år med teknologisk utvikling mellom de to flyene, sier Hanche, som en rekke ganger før har skrytt av hvor bra F-35 er.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter