– Jobb er helt klart mer slitsomt enn ferie. Med hverdagen kommer tidsklemma med forskjellige aktiviteter og alle avtaler som må følges opp. Det er mange brikker som må passe i puslespillet. Alt dette slipper du i ferien, sier Randi Stensheim Larsen.

Hun og resten av familien fra Byåsen i Trondheim er tilbake i hverdagen. Eller rettere sagt, prøver å komme tilbake til hverdagen etter tre ukers ferie.

13 tips for å få familierutinene i gang igjen etter ferien

Vekkes tidligere

Det er tirsdag ettermiddag, og Randi har på sin siste feriedag nettopp ryddet unna restene av ost,- og skinkesalaten. Målet om å samle alle rundt middagen, det ene felles møtepunktet på dagen, røyk allerede på mannens andre arbeidsdag. Overtid.

Barna–Marcus (14), Lucas (11) og Leah (8) – er derimot ikke helt i hverdagsmodus. Men med skolestart rett rundt hjørnet har mor en slagplan, i alle fall i hodet.

- Det er legginga som blir det største problemet. Eller for han her er nok det å stå opp det verste, sier Randi, og henvender seg mot eldstemann som nikker bekreftende. Helst vil han egentlig bare ut å spille fotball igjen.

foto
Kos: Axel er Leha sin katt, og den har fått ekstra med kos i ferietiden. For Marcus er fotballen mer interessant. Foto: Håvard H. Jensen

- Barna her er såpass store at de nok vil tåle rokeringen bedre enn små barn. Likevel vil vi starte med tilvenning til hverdagen i løpet av neste uke gjennom innskrenking av utetid, og tidligere legging, fortsetter Randi.

Til daglig jobber hun i småbarnsavdeling i barnehage. For disse mener hun det ikke er noe poeng å gjøre forskjell på ferie og hverdag.

- Spesielt for små barn har rutine mye å si. Hverdagen for småbarnsforeldre kan bli sur hvis det endres for mye, sier hun.

LES DENNE: Høstdeppa? - Sett av tid til å bekymre deg

Gradvis tilpassing

I ferien har hennes tre barna vært oppe, og ute, både to og tre timer lenger enn vanlig. Men går alt etter planen den neste uka er Leah i seng ved åttetiden, Lucas ved nitiden og Marcus litt senere. Planen er også å få opp barna tidligere og tidligere jo nærmere man kommer skolestart.

- Jeg kan sikkert planlegge meg i hjel, men når hverdagen kommer er det garantert tre par øyne som er tunge å få opp. For min egen del vil jeg være trøtt ut av en annen verden i morgen tidlig før første dag på jobb, sier hun.

foto
Tungt: Leah, Randi, Marcus og Lucas Stensheim Larsen er redd for at det blir tungt å stå opp til vanlig tid igjen etter lange kvelder i ferien. Foto: Håvard H. Jensen

- Så hva er tipset for at dette skal gå så smertefritt som mulig, søvnforsker, forfatter og helsesøster Nina Misvær?

- Det er ikke lett å plutselig skulle få barn til å sovne klokka sju-åtte på kvelden etter at de gjerne har vært oppe til klokka ni-ti i ferien. Det ideelle er om man kommer hjem noen dager før skole og barnehage starter igjen slik at man får tid til tilvenning. Prøv gjerne med et kvarter eller halvtime av gangen, og på den måten gradvis tilpasse leggetiden. Si gjerne fra at det er femten, ti og fem minutter til leggetid, slik at barnet er forberedt, sier Misvær.

Hun er helsesøster, forsker og forfatter, og har mye kunnskap om temaet søvn og barn.

- Vær konsekvent med leggetiden når man skal tilbake til hverdagen – ikke si «skal vi kanskje legge oss nå?», men «nå skal vi legge oss». Opptre konsekvent, og la barnet forstå at det å legge seg på noenlunde fast tid er helt naturlig, akkurat som man alltid bruker sykkelhjelm og aldri leker med fyrstikker, anbefaler hun.

Leggekort

En velkjent metode for å få små barn med på sitt lag er å gi klistremerker. Etter visst antall byttes disse inn til en belønning i form av en morsom aktivitet. Misvær viser også til en ny forskning med god effekt over tid, leggekort. Barnet tegner et leggekort, og kan selv velge å veksle det inn etter at det er blitt lagt. Selv har Misvær denne sommeren feriert med barn i barnehagealder, og kjenner barns triks for «bare være opp litt til» eller som legenden Albert Åberg sier: «Jeg skal bare».

For Albert ender det med at hans far sovner.

- Med leggekortet har barnet selv kontroll, og vet at det kun er mulig å bruke kortet én gang hvis man vil ha en ekstra klem eller noe annet. Forskning viser at dette oppleves som en god metode for både barn og foreldre, sier hun.

Samtidig er hun klar på at man bør kutte ut skjermtitting rett før leggetid. Og ikke minst være klar til å legge barnet når «søvntoget» går.

- Overtrøtte barn girer seg opp, og sovner ikke så lett. Det er viktig å legge barnet i rett tid. Ikke bruk mye tid inne på soverommet utover det å synge godnattsang, og sørg for at det er kjølig og mørkt. Ligger leker strødd tar det lett barnets fokus, sier hun, og minner samtidig om at søvn avler søvn.

- Er vi for snille med barnas leggetid i ferien?

- Neida, samvær er viktig og barn forstår at det forskjell på ferie og hverdag.

Leah er enig, og forteller med et smil at det er godt å slippe lekser, og at det er blitt en del slush i sommer. Ikke akkurat mors favoritt i matveien.

- Men det er nå slik at det er enklere å si ja til litt ekstra når barna ringer hjemmefra, mens vi er på jobb, sier hun.

Middagsplan

Men én ting er hellig, ferie eller ei, i det blå rekkehuset innerst i Martin Stokkens vei. På kjøleskapet henger nemlig middagslista for denne uka.

foto
Plan: Middagsplanen er hellig for familien Den planen skal følges for å holde på noen rutiner tross ferie. Foto: Håvard H. Jensen

- Kanskje vi er litt gammeldags der, men vi lager middagsliste hver uke, og gjør unna handlingen en fast dag i uka, sier hun.

Det gleder klinisk ernæringsfysiolog ved St. Olavs Hospital, Margrete Hjellen. Hun er opptatt av at man må tilbake til rutiner nå som hverdagen kommer. Ved å ha en plan, sier hun, blir det enklere å unngå impulskjøp og man slipper det daglige maset med hva man skal ha til middag. Ofte blir middagene både mer spennende og sunnere om man har planlagt på forhånd. Da slipper man det valget etter jobb, mens magen rumler og ungene skriker.

La barna skjære grønnsaker

- Det man kan begynne med er å ta frem godteriet kun til lørdagskvelden. Kjøp inn næringsrike matvarer og sørg for å ha sunne og enkle måltid tilgjengelig. Den maten man har i huset er også den maten som blir spist. Begrens derfor mengden godteri man har tilgjengelig til fordel for næringsrike matvarer. Se etter nøkkelhull og de groveste brødene. Fyll opp kjøleskapet med bær og grønnsaker, sett frem i skåler og la barna være med i matlagingen. Er bær og grønnsaker tilgjengelig finner barna dette selv slik at de kan forsyne seg om det blir lang tid mellom måltidene, sier hun.

foto
Margrete Hjellen, klinisk ernæringsfysiolog Foto: Privat
foto
Nina Misvær Foto: Inger Marie Grini