Årets tiendeklassinger får et snitt på 3,6 i norsk hovedmål. Det er 0,1 karakterpoeng bedre enn i fjor.

- Tilbakemeldingene fra sensorene er at elevene forsto og svarte på oppgaven. Sensuren bekrefter dette bildet, uttaler Sissel Skillinghaug, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet (Udir) i en pressemelding.

Resultatene kommer frem i en foreløpig karakterstatistikk fra Utdanningsdirektoratet som nå er publisert.

- Håpløse oppgaver

Årets norskeksamen for grunnskoleelevene skapte heftige diskusjoner, både blant lærere, elever og foreldre. Norsklærere reagerte med sinne på vegne av sine elever, fordi de mente oppgavene var for krevende.

- Har vært norsklærer i 30 år og trodde nesten ikke hva jeg så. Vi snakker GRUNNSKOLE. Mer håpløse eksamensoppgaver har jeg aldri sett, skrev Lisbeth Gundersen, lærer på Tangenåsen ungdomsskole i Nesodden i et Facebook-innlegg.

Med utgangspunkt i en teateranmeldelse med begreper som «den kompakte majoritet», «vårt neokapitalistiske lykkeland», «maktarroganse» og «opportunisme» skulle elevene forklare hvorfor teateromtalen kunne være vanskelig å forstå.

Utdanningsdirektoratet varslet at hvis oppgavene viste seg å være for krevende, skulle de ta hensyn til dette i sensuren. Men etter forhåndssensuren var sensorenes tilbakemelding at vanskelighetsgraden hadde vært normal.

Nå viser altså resultatene at elevene i gjennomsnitt har endt opp med tilnærmet samme resultat som i fjor. De trønderske elevene ligger jevnt med landsgjennomsnittet: Elevene i Nord-Trøndelag ender opp med 3,5 i snitt, mens elevene i Sør-Trøndelag har 3,6.

Her kan du lese hele eksamensoppgaven.

Bedre i matte

I fjor ble det nærmest slått matematikk-alarm etter at elevene i grunnskolen gikk ut med tidenes dårligste resultat. For første gang havnet gjennomsnittskarakteren under 3.

I år er resultatene gledelig nok bedre: Årets tiendeklassinger får en snittkarakter på 3,3. Det er 0,4 karakterpoeng bedre enn i fjor, heter det i en pressemelding fra Utdanningsdirektoratet.

Elevene i Sør-Trøndelag kan vise til et resultat om er bedre enn landsgjennomsnittet. Her er nemlig resultatet 3,4. I Nord-Trøndelag er snittet 3,1.

- Etter flere år med svake og varierende mattekarakterer i grunnskolen, har vi evaluert eksamensoppgavene og gjort noen endringer slik at elevene får vist kompetansen sin på en bedre måte. Disse endringene ser ut til å slå positivt ut på elevenes karakterer, sier Skillingshaug.

Ifølge Udir er de viktigste endringene at oppgavene ikke lenger avhenger av hverandre, og at det er noen flere oppgaver på lavt og middels nivå. Arbeidsmengden er også redusert noe, slik at elevene får bedre tid til hver oppgave.