Nå har Facebook blitt det nye intranettet

Store norske bedrifter som Telenor, DNB, XXL og EVRY flytter intern kommunikasjon over på en jobbversjon av Facebook. Bedriftene står i kø for å skaffe seg Facebook at Work.

- Sosiale medier i jobbsammenheng blir mer lik sosiale medier for privatpersoner. Det ser ikke vi som en utfordring, det senker bare terskelen for at flere vil ta det i bruk, sier konserndirektør Janne Log i EVRY (i midten). Her med kommunikasjonssjef May Linn Gjerding og IT-sjef Thor Paulsen, som tester ut Facebook at Work med en liten pilotgruppe av ansatte. 

Saken oppdateres.

Facebook er ikke lenger bare et pausevindu eller distraksjon på norske arbeidsplasser. Tusenvis oppfordres nå til å bruke Facebooks jobbversjon som arbeidsverktøy og informasjonskanal både på jobben og hjemme, skriver Aftenposten.no.

Kort fortalt er Facebook at Work (FAW) ment å skulle erstatte intranett, redusere eposter og ta hånd om intern kommunikasjon i bedriften. Ansatte har sin egen jobbprofil, kan følge kolleger og sjefer, være med i åpne eller lukkede grupper, kommentere poster, chatte. Den store forskjellen er at FAW er helt lukket, det er (ifølge de norske bedriftene vi har snakket med) bedriftene som eier dataene, ikke Facebook.

DNB var før nyttår først ute i Norge med å legge ned det gamle intranettet til fordel for Facebook at Work, eller Dnb@work, som de kaller det. 9500 ansatte er på, halvparten har også installert det som app, og er like mye «på» i helger som hverdager.

- Hypotesen var at når de aller fleste nordmenn daglig velger å dele fra livene sine på vanlig Facebook, vil de fleste også velge å dele mer av jobblivet i et lukket nettverk av kollegaer, skriver Elin Vigrestad, direktør for internkommunikasjon i DNB i en epost.

KOMMENTAR: Facebook vil bli ditt eneste internett (PLUSS)

Her kan du lese om de trønderske gründerne som utfordrer Facebook med sin egen app (PLUSS)

Den nye kaffepausen

I mars ble det klart at Telenor innførte FAW for mer enn 35.000 ansatte i 13 land, som den hittil største testeren av jobbnettverket. Dette gjorde de for å legge til rette for bedre samarbeid på tvers av avdelinger og land, ha en mer åpen dialog og mer teamwork.

- Når man skal bygge kultur på tvers av 30 kontorer bare i Norge, kan man ikke bare samles ved kaffemaskinen for en prat. Vi håper helt klart at dette blir den nye kaffemaskinen, sier Kristine Meek, kommunikasjonssjef i Telenor Norge.

De vil ikke åpne Facebook-bruken for all intern kommunikasjon, men skille «den sosiale samtalen fra den forretningskritiske». Med det håper de å unngå at de daglig sender så mange som rundt 300.000 eposter fra telenor.com-adresser i Norge. Samtidig er det allerede etablert mer enn 1000 Facebook at Work-grupper i Telenor-konsernet. Blir skillet mellom fritid og jobb enda mer visket ut? Og vil det bli nok en ting som oppleves tidkrevende å følge med på?

- Alle er allerede vant til å ha epost og andre jobbnettverk på mobilen, det er ikke nytt at ansatte kan kommunisere utenom arbeidstid. Det er ikke Facebook at Work som visker ut dette skillet. Det som er krevende, er å forholde seg til mange kanaler. Her blir mye samlet på ett sted, sier Meek.

LES OGSÅ: Facebook fjerner hevn-bilder

Deler for lite, ikke for mye

De ansatte fikk innledningsvis en veiledning i hva man kan og ikke kan eller bør dele her. Rett og slett vanlig folkeskikk og nettetikette sammen med påminnelse om etiske retningslinjer og hva som er forretningssensitiv eller konfidensiell info. Meek mener utfordringen ikke er ansatte som deler for mye, men for lite.

Det er konserndirektør Janne Log i EVRY helt enig i. Vi møter henne og et knippe nære medarbeidere på hovedkontoret på Fornebu. De har akkurat fått en avtale på plass med Facebook at Work, og er i gang med testing. De viser oss entusiastisk gjennom gruppestrukturer, kommentarbruk, likes og deling. I juni ruller de det ut for 8000 ansatte i Norge og fire andre land. Ansatte i India og Ukraina følger til høsten.

- Ettersom vi er 10.000 ansatte, må vi få til informasjonsdeling lettere. Vi har tatt med oss erfaringer fra andre som har brukt det, som kan fortelle om økt engasjement, større fart i organisasjonen, mer deling og raskere kommunikasjon, sier Log.

Målet er at det skal være så lavterskel at flere vil dele informasjon som er til hjelp eller inspirasjon i jobbhverdagen. I dag er informasjonsflyten på intranett styrt fra informasjonsavdelingen på tradisjonelt vis. Nå vil de åpne opp for alle, slik at organisasjonen blir mer gjennomsiktig. De ansatte skal få bedre innblikk i ledernes jobbhverdag, lederne kan bli mer kjent med ansatte. Og på tvers av avdelinger og landegrenser.

- Vi vil senke terskelen slik at flere deltar. Og så håper vi at de ansatte i tillegg til å dele informasjon vil by litt på seg selv. Man kan være litt personlig, uten å være helt privat. Jeg er mer redd for at folk ikke skal være åpne nok, enn at de skal dele for mye, sier Log.

LES OGSÅ: TV 2 vil holde NRK unna Facebook-tjeneste

- Ingen tidstyv

- Hva om ansatte med en slik tjeneste føler seg forpliktet til å være pålogget og følge med hele tiden?

- Jeg tror ikke dette blir en tidstyv, det er en gammeldags problemstilling. Tvert imot skal det føre til at man får informasjon, og kan dele kunnskap raskere. Sosiale medier i jobbsammenheng blir mer lik sosiale medier for privatpersoner. Det ser ikke vi som en utfordring, det senker bare terskelen for at flere vil ta det i bruk, sier Log.

Som hos de andre selskapene, vil de ikke dele sikkerhetsbelagte temaer ut her. Men kjøreregler for deling ellers? «Det som kunne stått i pressen, kan stå her.»

Én milliard brukere hver dag

Facebook vil ikke oppgi brukertall til Aftenposten, men ifølge Time er det pr. i dag 450 bedrifter globalt som bruker kommunikasjonsverktøyet, og det er fremdeles i en beta-versjon. Hovedlansering vil komme senere i år. Selv om det ikke er mulig i dag, ønsker Facebook at Work på sikt å åpne for at plattformen skal kunne integrere eller kommunisere med andre jobbverktøy som for eksempel Microsoft Office.

Facebook nyter godt av at 1,6 milliarder verden over allerede er på det sosiale nettverket, rundt en milliard logger seg på hver dag, ifølge The Economist. 3,2 millioner nordmenn har en Facebook-profil, og 85 prosent av dem er daglig på Facebook, ifølge ferske tall fra Ipsos MMI.

Tror ikke på intranett-monopol

Opplæringsressurser blir nær lik null. Når verdens største sosiale nettverkplattform kommer med en jobbversjon, hvor stor er sjansene for konkurrentene?

- Jeg tror de vil få en dominerende rolle, ja, særlig fordi «alle» allerede bruker Facebook. Men jeg tror ikke de vil få tilsvarende monopol på intranett, slik de har på internett, sier Hans-Petter Nygård-Hansen. Han er kommunikasjonsrådgiver i eget selskap, med 17 års erfaring fra IT-bransjen, og aktiv blogger og foredragsholder med sosiale og digitale medier som spesialitet.

- Av det jeg har sett, er Facebook at Work veldig gruppe- og samtaleorientert, mens det foreløpig er liten mulighet for interaksjon med tredjepartsapplikasjoner, slik for eksempel Slack har åpnet for. Men det er typisk Facebook, de fører en planlagt, rolig utrulling der de har full kontroll. Vi kommer nok til å se flere av de tjenestene vi har tilgang til i dag på Facebook også på jobbnettverket, slik som mulighet til å kringkaste live-sendinger.

Datatilsynet: - Stiller noen spørsmål

Datatilsynet har fulgt med på utrullingen av «jobb-Facebook» i Norge, og har blant annet kontaktet Telenor og DNB for å få innblikk i hvordan de bruker tjenesten.

- Når en så stor aktør som Facebook inntar arbeidsplassen, er det helt klart interessant for oss. Vi stiller automatisk noen spørsmål når vi vet hvor gode de er på dataanalyse og markedsføring. Vi må vite om data herfra ikke havner i USA, og forsikre oss om at data fra ansatte ikke går rett inn i den store markedsføringskverna til Facebook, sier Datatilsynets direktør Bjørn-Erik Thon.

- Er det et helt lukket system er det ikke noe som skiller FAW fra et helt vanlig intranett, men de vanlige reglene for personvernbeskyttelse gjelder selvsagt.

«Klare avtaler med Facebook»

Både Telenor og EVRY opplyser til Aftenposten at de har klare avtaler med Facebook, samt en dataeksportavtale som Datatilsynet krever. Det skal sikre at bedriftenes data ikke skal misbrukes eller komme på avveie, og heller ikke kunne brukes av Facebook til andre formål, selv om dataene vil ligge på Facebooks servere i USA og Sverige. DNB sier de har en god dialog med Datatilsynet, og mener avtalen med Facebook sikrer ansattes krav på personvern.

Facebook at Work-sjef Julien Codorniou har tidligere uttalt at man i jobbversjonen finner nesten alt fra vanlige Facebook, med noen få unntak:

- Man kan ikke spille Candy Crush på Facebook at Work.

LES OGSÅ: Sosiale medier kan få 16-årsgrense

Bildet viser et innlegg på Telenors intranettside på Facebook. 

Bildet viser et innlegg på Telenors intranettside på Facebook. 

På forsiden nå