«HomeAway Norge er begynnelsen på en uforglemmelig ferieopplevelser. Dette lover vi deg».

Slik markedsfører HomeAway seg på sin norske nettside. HomeAway hevder samtidig at de er «verdens største og sikreste online-portal for ferieboliger».

Den påstanden kan de dra lenger ut på landet med, synes trondheimskvinnen som i sommer ble lurt for 28 000 kroner da hun på vegne av to familier leide feriebolig gjennom HomeAway.

HomeAway åpner for å tilbakebetale opptil 7200 kroner, men bare dersom trondheimskvinnen ikke forteller sin historie til mediene. Derfor ønsker hun å være anonym.

- Så lenge du betaler fra nettbanken direkte til huseier, slik deres systemer åpner for, finnes det ingen trygghet i det hele tatt, sier hun.

Ringte svindlerne

Det var i mai i år trondheimskvinnen fant den fristende ferieboligen på den franske riviera. Planen var å tilbringe to uker i sol og varme.

Kvinnen ringte telefonnummeret som var oppgitt i boligannonsen på HomeAway, og kom i kontakt med en kvinne som på gebrokkent engelsk la ut om praktiske detaljer.

- Jeg hadde ingen grunn til å tro at dette var juks, sier trondheimskvinnen.

Deretter fikk hun et kontraktsforslag tilsendt på e-post. Der gikk det fram at hun ville få 15 prosent rabatt dersom hun betalte hele leiesummen med det samme. Trondheimskvinnen fulgte oppfordringen etter å ha diskutert forslaget med sitt reisefølge.

Fikk munnbind

Få dager seinere fikk hun en e-post fra HomeAway der de ba henne bryte all kontakt med utleieren fordi huset ikke eksisterte. Da var huset allerede betalt, og de to familiene satt med skjegget i postkassa.

- Jeg tok kontakt med kundeservice hos HomeAway, og de lovte full tilbakebetaling. Først seinere viste det seg at de bare dekker opptil 800 euro. For at jeg skal få den summen, må jeg blant annet forplikte meg til å ikke saksøke dem, eller gå ut i media med negativ omtale av dem, sier hun.

De to familiene greide å finne et alternativt bosted, men opplevelsen med å ha blitt svindlet sitter i.

- Det er surt å tape så mye penger når vi trodde vi leide gjennom et stort og seriøst firma, sier hun.

Skandale i England

HomeAways regiondirektør for Norden og Sentral-Europa, Aye Helsig, beklager at trondheimskvinnen ble lurt, men hevder HomeAway jobber kontinuerlig med å sette opp hindre for de stadig nye framgangsmåtene som brukes av id-tyver og svindlere på nettet.

«Svindel skjer sjelden på våre nettsider, men vi kan ikke sikre oss 100 prosent mot dem», skriver han i en e-post.

HomeAways søsterselskap Owner’s Direct var gjenstand for en stor skandale i England i fjor etter at svindlere hadde hacket seg inn på e-posten til et stort antall utleiere. Adresseavisen vet at også nordmenn er lurt ved hjelp av samme metode så seint som i februar i år.

Ifølge avisa The Guardian fikk flere tusen briter ferien ødelagt som følge av e-post-tyveriet.

Ved siden av basisgarantien på 800 euro, tilbyr HomeAway også en sikker betalingsløsning via sine nettsider, ifølge regiondirektør Helsig.

«Dersom de ferierende bruker vårt online betalingssystem, er de beskyttet mot svindel på opptil 10 000 euro», skriver han.

Verdens sikreste?

Regiondirektøren synes ikke det er merkverdig at eventuelle klagere må love at de ikke går til mediene før de kan få penger tilbake.

«Vi krever at alle som mottar betaling fra vår basisgaranti undertegner en konfidensialitetserklæring, slik at prosessen er konfidensiell, og systemet ikke åpnes for misbruk».

- Dere markedsfører dere selv som verdens største og sikreste online-portal?

«HomeAway er verdens ledende online markedsplass for utleie av ferieboliger med mer enn én million objekter i 190 land. Flertallet av ferierende som kommer til våre nettsider har en positiv opplevelse med bestillingen. Det kommer også til syne gjennom flere millioner fire- og femstjerners tilbakemeldinger fra reisende via våre nettsider», svarer Helsig.