NTNU-studenter på verdenstoppen i racerbilkonkurranse

De har konkurrert i ingeniørkunst og bilproduksjon med verdens beste studenter. Gjengen fra NTNU kom på andre plass.

Utrolig kult: Erik Johansen i Revolve NTNU syns det er stas at de med denne bilen slo ut lag fra tyske prestisjeuniversiteter med tett samarbeid med store bilprodusenter som Audi og Porsche.   Foto: FSG rankin

Saken oppdateres.

Med den elektriske racebilen Atmos har ingeniørstudenter fra NTNU vist at de er blant de aller beste studentene i verden på å lage en rask racerbil.

- Det er en bragd å komme på andre plass i verdens fremste ingeniørkonkurranse for studenter, sier Erik Johansen fra studentlaget Revolve NTNU.

Hvert år konkurrerer studenter fra universiteter verden over om å bygge den raskeste racerbilen. Ved NTNU bygger nye studenter gjennom Revolve en ny racerbil hvert eneste år. I år har de bygd én elektrisk med fører, Atmos, og én førerløs e-bil, Eld.

NTNU-laget ble bare slått av AMZ fra ETH i Zürich.

LES OGSÅ: Studentene har laget Norges første førerløse racerbil

Prestisjefylt konkurranse

Begge bilene deltok i konkurransen Formula Student Germany (FSG) i Tyskland. Revolve NTNU konkurrerte med 120 lag og 3700 studenter fra hele verden i konkurransen. Studentene har konkurrert hele den siste uka på en bane ved Hockenheimring i Tyskland. Vanligvis blir banen brukt til Formel 1.

- Dette er den mest prestisjetunge og største konkurransen i verden for ingeniørstudenter, sier Erik Johansen. Han og de andre i Revolve er kjempestolte av årets innsats. NTNU-studentene har aldri hatt en så god plassering før.

Atmos: Denne elektriske racerbilen kom på andre plass i verdens mest prestisjetunge konkurranse for ingeniørstudenter.   Foto: FSG rankin

 

LES OGSÅ: Se NTNU-studentenes lynraske seier i Wien

- Utrolig kult

- Vi slo ut lag fra tyske prestisjeuniversiteter med tett samarbeid med store bilprodusenter som Audi og Porsche. Det er utrolig kult, fortsetter Erik Johansen.

Formula Student Germany er en årlig ingeniørdesignkonkurranse der oppgaven er å lage og konkurrere med en racerbil. Revolve NTNU stilte i klassene for elektrisk racerbil og førerløs racerbil.

LES OGSÅ: Dette fartsmonsteret av en elbil kan kjøre opp ned i en tunnel

Nytt opptak

Revolve NTNU konkurrerte både med en elektrisk bil og en førerløs elbil. Den førerløse bilen kom på 7. plass i samme konkurranse og gikk helt til topps i FSG Sportmanship award for beste sportsånd.

Revolve NTNU har tidligere i år gjort det godt i flere internasjonale konkurranser. Årets lag avslutter sesongen med å delta i Formula Student Spain.

I slutten av august er det søknadsfrist for å være med i Revolve NTNU dette studieåret. Da skal de bygge nye racerbiler helt fra bunnen av.

LES OGSÅ: - Tesla er en familiebil, vi har en racerbil

På forsiden nå