På Dromedar i Nordre gate i Trondheim sitter Ingvild Vardenær (22) og Heidi Kvernø (23). De trives godt på Dromedar, men bruker som regel å be venninnegjengen om å møtes på Choco Boco lenger ned i gata.

- De har god kaffe og det er hyggelig der. Det er i alle fall mye hyggeligere enn Wayne's, som ligger i et kjøpesenter. Dromedar stenger så tidlig, så derfor blir det ofte Choco, sier høyskolestudentene.

- Kan gjøre det bra

Vardenær har vært på Starbucks i utlandet, og kjenner konseptet godt. Hun jobber også for T.G.I. Friday's, som har samme investorer som Starbucks i Norge. Hun har derfor visst lenge at de ville komme i høst.

- Jeg tror de kan gjøre det bra, selv om Dromedar er godt etablert som kaffebar her i byen. Mange er interessert i Starbucks, selv om mange også mener at det serveres sukkervann der, sier hun.

- Merket er like viktig

Kvernø har på sin side aldri vært på Starbucks, og tror nok hun vil prøve kaffebaren når den kommer.

- Jeg vil nok prøve den, men tror jeg vil være lojal mot Choco Boco, sier hun.

Med Starbucks i byen vil kaffemarkedet bli mer delt ifølge jentene.

- For de yngre kaffekjøperne vil merket til Starbucks være lik så viktig som kaffen. Hos Dromedar for eksempel, er det mer fokus på kvalitet foran kvantitet. Der er man mer opptatt av kaffebønnene, mener Vardenær.