Tirsdag skal formannskapet i Trondheim kommune behandle rådmannens innstilling til hvordan prøveprosjektet med tofelts miljøgate i Innherredsveien, fra rundkjøringen ved Solsiden til Rosendal, skal gjennomføres.

- Vi håper prøveprosjektet blir permanent, sier styreleder Jan Olav Straume i Lademoen Vel.

Derfor var alle som bor i østbyen oppfordret til å stille i Lamoparken lørdag klokka 13 med ei blomsterpotte for å markere hva de ønsker.

- Aldri blomsterpotter

Straume forteller at blomsterpottene er et symbolsk svar på at en profilert Arbeiderparti-politiker i et lukket møte, skal ha sagt at det aldri skal komme blomsterpotter i Innherredsveien.

Arbeiderpartiet tapte kampen i bystyret sist sommer, da prøveprosjektet med to felt og miljøgate ble vedtatt.

Hensikten med prøveprosjektet er å teste ut hvordan kollektiv- og biltrafikken påvirkes når Innherredsveien innsnevres til to gjennomgående kjørefelt, og hvordan man kan sikre busstrafikken. Prosjektet skal vare i rundt ett år, og avsluttes med en evaluering høsten 2017.

To alternativer

Ei arbeidsgruppe i Miljøpakken har vurdert tre alternativer for utforming av gata i prøveperioden. De har alle sykkelveg og økt areal til fortau. Rådmannen innstiller på at formannskapet vedtar at to alternativer prøves ut i prøveperioden, med et halvt år hver.

Det første alternativet er at Innherredsveien innsnevres midlertidig på strekningen til to felt, med blandet trafikk uten at det blir for store ulemper for bussen. I tillegg innstiller råmannen på et alternativ som i hovedsak er lik det første med to felt, men at strekningen langs Lamoparken forbeholdes buss i rushtiden.

- Seier for lokaldemokratiet

Beboere på Lademoen har i lang tid engasjert seg for at Innherredsveien skal bygges ned til to felt, og de ønsker seg derfor det første forslaget og at det blir permanent.

SVs Ottar Michelsen holdt appell i Lamoparken under Aksjon Blomsterpotte, og i tillegg ble det lest opp en appell fra Venstres Trond Åm. Begge la vekt på lokalbefolkningens engasjement.

- Uten dere ville bystyret aldri vedtatt forsøksprosjektet. Det er en stor seier for lokaldemokratiet og det folkelige engasjementet, sa Åm i appellen.

- En levende bydel

Sylvia Helle som bor på Svartlamon, kom til Lamoparken med ei stor potte gule liljer.

- Det er viktig å støtte lokalmiljøet, og vi ønsker å utvikle bydelen til et sted det er fint bo, sier Helle.

Hun forteller at det allerede har hatt positive virkninger at biltrafikken er redusert etter at Strindheim-tunnelen åpnet.

- Mindre trafikk er viktig for å få til en levende bydel, med både næringsvirksomhet og folk som bor der, sier Helle.

Reversibelt bussfelt

Det tredje alternativet Miljøpakkens arbeidsgruppe har vurdert, er reversibelt bussfelt i Innherredsveien, som de ikke anbefaler. Alternativet innebærer tre felt langs Lademoen park, hvor det midterste feltet er et reversibelt bussfelt.

Tirsdag tar formannskapet i Trondheim stilling til prøveprosjektet.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast:

Mange hadde møtt opp i Lamoparken, til markeringen i forkant av at formannskapet tirsdag skal ta stilling til prøveprosjektet med to felt i Innherredsveien. Foto: THERESE ALICE SANNE
Styrelder Jan Olav Straume og Lademoen Vel sto bak arrangementet lørdag. Foto: THERESE ALICE SANNE