Tirsdag skal formannskapet i Trondheim kommune behandle rådmannens innstilling til hvordan prøveprosjektet med tofelts miljøgate i Innherredsveien, fra rundkjøringen ved Solsiden til Rosendal, skal gjennomføres.
- Vi håper prøveprosjektet blir permanent, sier styreleder Jan Olav Straume i Lademoen Vel.
Derfor var alle som bor i østbyen oppfordret til å stille i Lamoparken lørdag klokka 13 med ei blomsterpotte for å markere hva de ønsker.
Kommunen eier ikke Innherredsveien
- Aldri blomsterpotter
Straume forteller at blomsterpottene er et symbolsk svar på at en profilert Arbeiderparti-politiker i et lukket møte, skal ha sagt at det aldri skal komme blomsterpotter i Innherredsveien.
Arbeiderpartiet tapte kampen i bystyret sist sommer, da prøveprosjektet med to felt og miljøgate ble vedtatt.
Hensikten med prøveprosjektet er å teste ut hvordan kollektiv- og biltrafikken påvirkes når Innherredsveien innsnevres til to gjennomgående kjørefelt, og hvordan man kan sikre busstrafikken. Prosjektet skal vare i rundt ett år, og avsluttes med en evaluering høsten 2017.
Klart flertall for miljøgate-prosjekt i Innherredsveien
To alternativer
Ei arbeidsgruppe i Miljøpakken har vurdert tre alternativer for utforming av gata i prøveperioden. De har alle sykkelveg og økt areal til fortau. Rådmannen innstiller på at formannskapet vedtar at to alternativer prøves ut i prøveperioden, med et halvt år hver.
Det første alternativet er at Innherredsveien innsnevres midlertidig på strekningen til to felt, med blandet trafikk uten at det blir for store ulemper for bussen. I tillegg innstiller råmannen på et alternativ som i hovedsak er lik det første med to felt, men at strekningen langs Lamoparken forbeholdes buss i rushtiden.
Politisk enighet om to felt i Innherredsveien
- Seier for lokaldemokratiet
Beboere på Lademoen har i lang tid engasjert seg for at Innherredsveien skal bygges ned til to felt, og de ønsker seg derfor det første forslaget og at det blir permanent.
SVs Ottar Michelsen holdt appell i Lamoparken under Aksjon Blomsterpotte, og i tillegg ble det lest opp en appell fra Venstres Trond Åm. Begge la vekt på lokalbefolkningens engasjement.
- Uten dere ville bystyret aldri vedtatt forsøksprosjektet. Det er en stor seier for lokaldemokratiet og det folkelige engasjementet, sa Åm i appellen.
Solsiden har arvet Svartlamoens postnummer
- En levende bydel
Sylvia Helle som bor på Svartlamon, kom til Lamoparken med ei stor potte gule liljer.
- Det er viktig å støtte lokalmiljøet, og vi ønsker å utvikle bydelen til et sted det er fint bo, sier Helle.
Hun forteller at det allerede har hatt positive virkninger at biltrafikken er redusert etter at Strindheim-tunnelen åpnet.
- Mindre trafikk er viktig for å få til en levende bydel, med både næringsvirksomhet og folk som bor der, sier Helle.
Her er superbuss-traseene
Reversibelt bussfelt
Det tredje alternativet Miljøpakkens arbeidsgruppe har vurdert, er reversibelt bussfelt i Innherredsveien, som de ikke anbefaler. Alternativet innebærer tre felt langs Lademoen park, hvor det midterste feltet er et reversibelt bussfelt.
Tirsdag tar formannskapet i Trondheim stilling til prøveprosjektet.
Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: