- Jeg var i sjokktilstand etter at kona mi døde, og plutselig ramlet den store, fargerike brosjyren i postkassen. Det var usmakelig, rett og slett, sier Jan Ludvik Bakken.

Etter 34 år sammen døde Bakkens kone, Vigdis Wahlvåg, den 16. oktober. Hun ble 54 år. Hun ble bisatt i Leinstrand kirke ti dager senere.

- Fem dager etter bisettelsen kom reklamen fra Kjørsvik stenhuggeri i posten. Jeg syntes det var alt for tidlig. Jeg hadde i bakhodet at det ville komme noe, men ikke så fort, sier Bakken.

Adressert til kona

Han ble opprørt over reklamen som kom i posten og skrev et innlegg til Adresseavisen om dette:

«For å si det litt brutalt så har vel asken til min kone knapt blitt avkjølt i urnen før en mottar slik usmakelig post. Om avsender har lest annonsen og sett at avdøde var 54 år så må en vel regne med at pårørende er såpass oppegående at en kan finne leverandører til gravminner på egen hånd på nettet og ikke minst når en finner tiden inne for det. Makan til upassende reklame har jeg ikke sett maken til», skriver Jan Ludvik Bakken i innlegget.

- Brevet som kom var i tillegg adressert til kona mi. Det føltes også litt rart. Men kanskje hadde de ikke funnet navnet mitt, siden vi ikke har samme etternavn, sier han.

Hanne Svensrud Paalvast var 22 år og var nettopp blitt enke. Men etter mannens død gikk alle kreftene med til å kontakte diverse etater. Se listen over hva som må gjøres etter et dødsfall, og hva det egentlig koster å begrave noen

Beklager

Kjørsvik stenhuggeri er en produksjonsbedrift for bearbeiding av naturstein, som holder til på Heimdal i Trondheim. Deres hovedprodukt er gravminner.

Daglig leder, Espen Sæther, opplyser at rutinene for å sende ut reklamebrosjyrer er å vente i 14 dager etter en begravelse eller bisettelsseseremoni.

- Vi forstår at han er i en sårbar situasjon og beklager at han har fått brosjyren så tidlig. Her har det skjedd en glipp, og vi skal gjennomgå rutinene våre. Men vi prøver så godt vi kan å forholde oss til de etiske retningslinjene om å vente i to uker, sier Sæther.

At brevet var adressert til avdøde v/etterlatte, er ifølge Sæther ikke uvanlig. Dette på grunn av at det kan være vanskelig å vite hvem som er nærmest pårørende. Noen har blant annet forskjellige etternavn, eller bor ikke lenger på samme sted.

Venter i to uker

Berg begravelsesbyrå i Stjørdal selger også gravminner, men sender ikke ut reklame i posten.

- Jeg synes personlig det er for tidlig å sende ut reklame fem dager etter bisettelsen. Vårt byrå praktiserer en regel om å ikke snakke med pårørende om gravstein før minst to uker etter begravelsen. Det er snakk om folk i en vanskelig og sårbar situasjon, og vi vil ikke utnytte muligheten for mersalg, sier daglig leder, Mari Ann Berg.