Stokkan startet opp Sushi Bar i Trondheim i 1998, og eier også restauranten Cowsea i Adressahuset.

I forrige uke så han seg nødt til å øke prisene på Sushi Bar med tolv prosent.

– Dette er første gang vi øker prisene våre på åtte år. Prisøkningen skyldes at råvareprisen på laks, annen fisk og skalldyr har skutt noe voldsomt i været. Da er vi nødt til å følge etter, forklarer Stokkan.

Følger nøye med

Foreløpig er det bare Sushi Bar, og ikke Cowsea, som har økt prisene sine.

– Det kan nok godt hende at vi blir nødt til å følge etter også der. Det må vi følge med på tiden framover, sier Stokkan.

Stokkan presiserer at de ikke har økt prisene ved Sushi Bar på åtte år. Foto: Christine Schefte

– Opplever dere at prisøkningen gjør noe med salget?

– Det virker ikke slik foreløpig. Det går fortsatt veldig bra, fortsetter Stokkan.

Før påske lå prisen på rekordhøye 93,21 kroner kiloen for fersk laks. Høy etterspørsel og redusert slakting har ført til økte laksepriser.

Daglig leder i Sabrura Sticks & Sushi, Preben Oosterhof, sier at også de følger tett med på prisutviklingen.

– Vi justerer som regel prisene våre en gang i året, og har hatt en generell prisøkning i år. Det kan komme ytterligere prisjusteringer framover, forklarer han.

Daglig leder i Sabrura, Preben Oosterhof sier at de følger nøye med på utviklingen. Foto: Mariann Dybdahl

Oosterhof har vært i bransjen i 20 år. Han forklarer at det har vært enkelt å følge med på prisene oppigjennom, men at det nå er annerledes.

– Vi opplever økte råvarepriser, dyrere transport og dyrere strøm. Vi er inne i en urolig periode, men vi er heldigvis en forholdsvis stor organisasjon. Vi har 23 restauranter og en sterk ryggrad dersom noe skulle skje.

Økte kaffepriser

Sabrura er en del av Bitastad-konsernet, som også har restaurantene Sot, Jordbærpikene, Big Bite og Kompis. Konsernsjef Bjørn Vidar Tessem sier at de i februar opplevde en generell prisøkning fra leverandørene sine.

– Noen av restaurantene har igjen tatt økte priser mot gjestene, men vi har ikke hatt noen dramatiske hopp. Det er også forskjellig fra konsept til konsept, ut ifra hvilke type råvarer de bruker, sier Tessem, og legger til at for eksempel Jordbærpikene er blant dem som ikke har justert opp prisene.

Konsernsjef i Bitastad, Bjørn Vidar Tessem. Foto: Marthe Amanda Vannebo

MN24 skrev nylig om Kjeldsberg Kaffebrenneri som varslet dyrere kaffe i butikkene.

– Her har vi sett store prisøkninger, og da er det heller ikke unaturlig at også Jordbærpikene må øke prisene sine etter hvert, fortsetter Tessem.

Ser an lønnsoppgjøret

Roar Hildonen ved To Rom og Kjøkken sier at de ikke opplever prisoppgangen som dramatisk foreløpig.

– Vi har ikke satt opp prisene våre de siste ukene, men følger spent med på utviklingen videre. Vi ser at råvareprisene på fisk og kjøtt har økt, men opplever ikke at det er den store smellen enda.

Roar Hildonen ved To Rom og Kjøkken opplever økte priser på spesielt kjøtt og fisk. Foto: Mariann Dybdahl

Hildonen peker på at de planlegger og skifter meny jevnlig, og at de har droppet å tilføye enkelte ting på menyen – enten fordi tilgangen har vært liten eller fordi det har vært for dyrt.

– Nå står vi også ovenfor et lønnsoppgjør som kan være med å påvirke dette, og det er ikke usannsynlig at vi må øke prisene. Hvor mye er enda vanskelig å si, men vi håper ikke det blir noe mer enn vanlig og generell prisøkning, forklarer han.

Vil ikke øke

Sveinung Sundli ved Gubalari og Troll Restaurant skiller seg ut fra ovennevnte. Her har de heller ikke tenkt til å sette opp prisene.

– Man skal selvfølgelig aldri si aldri, men vi har ingen planer om å gjøre det med det første, sier han.

Sveinung Sundli har ingen planer om å øke prisene ved Gubalari og Troll Restaurant. Foto: Morten Antonsen

Sundli tror det er enklere for dem å holde prisene nede enn for eksempel større kjeder.

– Det har vært harde tider i bransjen, og hvis du for eksempel selger hamburger, og prisen på kjøttdeig øker noe voldsomt, så skjønner jeg det. Vi tilbyr tre- og femretters på både Gubalari og Troll, og har svært lite à la carte. Jeg tror ikke han som leverer rein til oss fra Røros har økt prisene så veldig, og det er der pengene våre går. Ikke på potet og kjøttdeig.