«Coop Extra. Dyrt?» spurte Rema 1000 i en helsides annonse i VG og fire lokalaviser i februar. Spørsmålet er forsøkt besvart gjennom to søyler som skulle vise at Rema kom bedre ut i prissammenligning.

Den sammenligningen ble litt for enkel, selv til Rema å være, mener Næringslivets konkurranseutvalg som nå har ferdigbehandlet klagen Coop Extra sendte etter at annonsen hadde stått på trykk.

Det var forbrukernettstedet DinSide som omtalte avgjørelsen fra Konkurranseutvalget først.

Les også: Rema 1000 snudde etter billigst-reklame

Les også: Coop slår sammen, Rema deler opp

Villedende og lovstridig

«Det er ingen tvil om at annonsens budskap er egnet til å påvirke etterspørselen i dagligvarehandelen. Annonsen er derfor etter Konkurranseutvalgets oppfatning villedende, og i strid med markedsføringsloven,» heter det i utvalgets uttalelse.

Rema har selv erkjent to feil i annonsen og medgir at det strider med markedsføringsloven. Ifølge kjeden hadde et ord ved en feil falt ut av annonsen, slik at det sto «Norges eneste uavhengige pristest» istedenfor «Norges eneste ukentlige pristest».

I tillegg sto det « … tallene i grafen viser totalpris uke for uke» istedenfor det riktige om at dette var én pristest én enkelt uke. Også dette forklarer Rema som en feil i utformingen av annonsen, ifølge Konkurranseutvalgets saksbehandling.

Men utvalget har funnet mer som er lovstridig med denne Rema-annonsen.

Les også: Slik klarer du å holde matbudsjettet nede

Ingen direkte konsekvenser

Ifølge Konkurranseutvalgets enstemmige uttalelse, etterlater annonsen et inntrykk av at Coop Extra generelt er en dyr matvarekjede, noe Rema ikke kan hevde uten dokumentasjon.

Ifølge dinside.no er ikke konsekvensene av lovbruddet de aller største: Uttalelsen fra Konkurranseutvalget betyr stort sett bare at Coop har fått støtte for sitt syn om at Remas annonse brøt markedsføringsloven, som kan være til hjelp for å hindre lignende annonser i fremtiden.

Næringslivets Konkurranseutvalg er et responderende selvdømmeorgan i samarbeid med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Hovedorganisasjonen Virke, Kreativt Forum, ANFO Annonsørforeningen, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), TV 2 AS, Posten og nettopp Coop Norge SA.

Les også: Dagligvareslaget på Byåsen