- Med mindre Norge skiller seg ut fra resten av det skandinaviske markedet, så vil veksten fortsette, sier markedsansvarlig Thomas Sjue i Austmann Bryggeri.

Sammen med de to medgründerne Vinko Lien Sindelar og Anders Cooper startet han ølbryggeri i Shells gamle lokaler i Bynesveien i Trondheim sommeren 2013. Omsetningen har vokst kraftig.

- Det er ikke en midlertidig hipp trend, men en varig endring av smakspreferanser. Folk velger med gane og hjerte, ikke med lommeboka, sier Sjue.

- Det er en del av kortreist-bevegelsen. Man støtter lokale produsenter, og håndverksøl er en del av det, sier Sindelar.

Brygget 60 øltyper

Austmann Bryggeri omsatte øl for 5,1 millioner kroner i fjor, og det er 3,5 millioner mer enn i 2013. Omsetningen er uten avgifter som moms, grunnavgift og alkoholavgift. I realiteten er omsetningen det dobbelte, rundt ti millioner, opplyser Sjue. I år regner han med at omsetningen med avgifter havner på 15 millioner, og de vil produsere 250 000 liter øl. Det er 100 000 liter mer enn i fjor.

- Vi har hatt fokus på høy innovasjonstakt og kreativitet, og har produsert og solgt nærmer 60 øltyper de 27 månedene vi har eksistert. I år sliter vi med at kapasiteten i lokalene er sprengt, så vi får se hva vi gjør med det, sier Sjue.

Øl fra Austmann selges via samtlige norske dagligvaregrossister, bortsett fra Rema Distribusjon. I år eksporterer Austmann rundt 15 prosent av ølet til Sverige, Danmark, Island og Tyskland.

Økt samlet salg

Ved utgangen av august var 3,4 prosent av alt øl solgt i Norge i år produsert av mikrobryggerier. I hele fjor var andelen 3,0 prosent, opplyser Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Det eldste mikrobryggeriet i Trondheim, 17 år gamle Trondhjem Mikrobryggeri, har frem til i sommer kun solgt ølet sitt på restauranten i Prinsenes gate 39. Siden juni har de også solgt ølet på flasker i butikk.

Bryggeriet omsatte for 16,7 millioner i fjor, en økning på 1,3 millioner fra året før. Etter å ha bygd ut restauranten i fjor og økt med 70 sitteplasser, regner sjefsbrygger Jørn Grønbech i Trondhjem Mikrobryggeri at de omsetter for rundt 20 millioner i år.

- Vi har merket en betraktelig økning i omsetningene de fem siste årene, etter en jevn økning de fleste årene siden oppstarten. Vi merker både på spørsmål og tilbakemeldinger at folk er mer interessert i øl enn for noen år siden. Folk har fått øynene opp for at det er mye bra øl i butikken og på Vinmonopolet, og det er flere aktører med interesse og kunnskap, sier Grønbech.

Mens ølet på puben brygges i Trondheim, brygges og tappes flaskeølet på Telemark Mikrobryggeri, som Trondhjem Mikrobryggeri er medeier i.

- Mer kvalitetsbevisste

På Marienborg startet bryggerimester Børge Barlindhaug og kompisen John Sunde håndverksbryggeriet To Tårn i 2013. De omsatte i fjor for nesten fire millioner, og øker videre i år, forteller Barlindhaug. Bryggeriet holder til i tårnene som ble brukt til å fylle vann og sand på damplokomotivene i gamle dager.

- I dag kan vi brygge 60 000 liter. Vi brygger fortsatt i tårnet, men har leid en av de store hallene på Marienborg. Det er en forbedring logistikkmessig, og vi har tredoblet kapasiteten til 180 000 liter, sier Barlindhaug.

Heller ikke han tror den økte interessen for håndverksøl er et blaff.

- For 15 år siden kjøpte vi kneippbrød for 90 øre og vi kjøpte Norsk Rødvin på polet. Det har vi sluttet med. Det som har skjedd i andre bransjer tidligere, skjer i øl-bransjen nå. Folk har blitt mer kvalitetsbevisste og er opptatt av smak, sier Barlindhaug.

- Mer enn pils

For ett års tid siden åpnet brygghuset og restauranten Brygghus 9, som serverer egenbrygget øl i Fjordgata. Tobias Karlsen og to partnere regner med å omsette for rundt sju millioner i år.

- Folk er i stor grad veldig nysgjerrige. Enkelte er her bare for å spise og vil ha noe å drikke. Men det er mange som kommer og spør om øl, og vi bruker mye tid på å lære folk at det finnes mye mer enn bare den gode, gamle pilsen, sier Karlsen.

foto