Familien, som krevde nesten en halv milliard, anker.

Gården Øvre Rotvoll har avgitt 36 mål til Statens vegvesen i forbindelse med utbyggingen av E6 Trondheim-Stjørdal.

I september møttes partene i Sør-Trøndelag tingrett, for at skjønnsretten skulle fastsette erstatningen for den avståtte jorda. Arealet inngår i det nye Rotvoll-krysset, utvidelsen av Innherredsveien, Omkjøringsveien og Haakon VIIs gate.

Oust-familien vil anke erstatningen skjønnsretten har fastsatt til lagmannsretten, forteller Bjørnar Oust, som er sønn av gårdeier Ivar Oust.

- Vi får ikke salgsverdien, men en hardt neddiskontert salgsverdi. Det er mindre enn det vi kan selge for i morgen. Vi synes det er veldig rart når vi ser hva folk selger for i markedet ellers, sier Bjørnar Oust.

Han viser til at investor Ivar Koteng nylig betalte 77 millioner kroner for forsvarets logistikklager på Lade, som er et omtrent like stort areal som det som er ekspropriert fra Øvre Rotvoll. Oust viser til at prisen på Lade er reelt er rundt 100 millioner, fordi grunnen må renses for forurensing og det må rives før boligbygging.

LES PÅ PLUSS: Krever 430 millioner for jord brukt til veier i Trondheim

Krevde 430 mill.

Oust-familien krevde 430 millioner kroner i erstatning for det eksproprierte arealet, og krevde i tillegg erstatning for ulemper på grunn av veiutbyggingen. Erstatningskravet består av tapt tomteareal på 36 mål, tapt utbyggingsprofitt og marginalverditapet. Oust mener de taper utbyggingsprofitt, fordi de selv skal utvikle og bygge ut boliger og næringsbygg. Marginalverditapet oppstår fordi faste kostnader til infrastrukturutbygging ikke han fordeles på like mange kvadratmeter bolig og næringsareal som før eksproprieringen.

- Vi har ikke fått erstatning for verdien vi kan få ved å foredle verdiene selv, utbyggingsverdien. Vi har fått under halv salgsverdi og ikke erstatning for marginaltapet, sier Oust.

I dag drives jordbruk på Øvre Rotvoll. Men i fjor sa regjeringen ja til at 450 mål av gården bygges ut til boliger og næring. Statens vegvesen anførte i retten at arealer brukt til veibygging fra den delen av Øvre Rotvoll som ikke er omregulert til utbygging, skal det betales erstatning for som landbruksjord. Vegvesenets takstmann satte den til 18 kroner per kvadratmeter (kvm).

Vurderer anke

Oust-familien fikk medhold i retten i at dette ikke skal erstattes som landbruksjord, men tomteareal som kan selges. Det har mye høyere verdi enn landbruksjord. Mens Oust-familien mente at erstatningsverdien var 12 250 kroner per kvm, har retten satt gjennomsnittsprisen for de avståtte 36 målene til 1950 kroner per kvm.

Heller ikke Statens vegvesen er fornøyd med erstatningen i skjønnsretten, og anker etter all sannsynlighet til lagmannsretten, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.

- De har fått 1950 kroner i gjennomsnitt for hele arealet, også det som ikke er frigitt til utbygging. Det har vi vanskelig for å akseptere, sier Johnsen.

Frykter dyre veier

Dersom den endelige erstatningen til Oust-familien blir på drøyt 70 millioner, frykter Johnsen enkelte veiprosjekter kan bli for dyre.

- Dersom dommen blir stående og det offentlige må betale så mye for framtidig utbyggingsgrunn, vil det kunne bli vanskelig å bygge ut offentlig infrastruktur i byområder som samtidig er avhengig av at infrastrukturen blir utbygd. Det er de som kjører mellom Trondheim og Stjørdal som må betale det vesentligste av denne kostnaden i form av bompenger. Prosjektet er 80 prosent bompengefinansiert, sier Johnsen.

Skjønnsretten mener Vegvesenet må betale 986 000 kroner av saksomkostningene til Oust-familien.