- I dag har vi avduket 44 av 400 sykler. Målet vårt er å få levert de resterende i månedsskiftet mai-juni. Det gjenstående av totalleveransen på 750 sykler skal leveres forhåpentligvis i løpet av neste år, forteller etableringsdirektør i Clear Channel, Stian Brunes.
Clear Channel er leverandør av bysyklene i Trondheim og har fått forsinkelser i leveransen. Derfor ble kun 44 sykler avduket tirsdag formiddag.
- Målsettingen er 10 000 brukere og 250 000 turer fra 2020 når systemet er ferdig etablert, sa Åse Karen Søreng i Trondheim kommune, prosjektleder for reklamefinansierte bymøbler, i et intervju med Adresseavisen forrige uke.
Mangedobler antall bysykler og lånesteder
Lykkelig på sykkel
KrF-politiker og sykkelentusiast Geirmund Lykke var en av de som holdt en tale før snorklippingen tirsdag formiddag.
- Dette er noe jeg brenner for, og det er alltid artig å gjøre åpningen høytidelig. Det er utrolig viktig for byutviklingen at slike tiltak blir gjort.
I talen nevnte han at bruk av sykkel i Trondheim har økt med 50 prosent de siste fire årene, og at det har skjedd en tredobling i sykling til og fra skolen.
- Dette er en fantastisk utvikling vi håper fortsetter, sier Lykke.
LES MER: De nye bysyklene er utstyrt med GPS og får navn
- Nå har vi ventet lenge
Lederen i syklistenes landsforening i Trondheim, Richard Liodden Sanders, forteller at de har ventet i spenning siden nyheten om at nye sykler var lekket. Nå er syklene her, og han er fornøyd.
- Det flotte med disse syklene er at de både kan låses ved stativ, men også stativløst. Dette er gjort fremtidsrettet og syklene er virkelig gode.
Han gleder seg til å se hvordan syklene holder seg, men også om folk blir å bruke dem.
- Dette er en kjempedag for sykkelentusiaster. Nå har vi ventet lenge, og jeg er veldig fornøyd.
Det er et sammenhengende grusteppe, noen steder flere cm dypt, hvor den mest erfarne syklist kan miste kontroll over sykkelen
- Prosjektet er svindyrt, dette er historien om en varslet katastrofe