- Vi har ikke noe annet mål enn å snakke om ting vi synes er interessante. Gjerne personlige ting eller vitenskap. Jo flere digresjoner, jo bedre, sier komiker Dag Sørås.

Han og forfattervenn Gunnar Tjomlid startet for en drøy måned siden podkasten «Dialogisk». Her diskuterer de to, alene eller sammen med gjester, tema som slanking, krenkelseshysteri og barneoppdragelse.

Mange norske komikere har kastet seg på podkastbølgen. «Krisemøte» med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johanessen, og Silje Bonde Tusvik og Lisa Tønes «Tusvik & Tønne» er noen få av dem som har fått øynene opp for podkastmediet.

Prosjektsjef for Radio hos Rubicon, Cathinka Rondan, sier at det ikke er mange som i dag tjener penger på podkast, men at det går bedre år for år.

- Jeg opplever at det er annonsørene som henger etter, fordi lytterne, de er der.

Intimt møte med fansen

Selv debuterte Dag Sørås som stand up-komiker i Trondheim for 15 år siden. 39-åringen fra Narvik har siden den gang raljert over islam, tv-programmet Luksusfellen og Frp, både fra scene og på tv, der han i vår var å se i TvNorges Mandagsklubben. Sørås mener at podkast er et nyttig verktøy for å nå ut til fansen.

- Jeg er en nisjekomiker. Gjennom en podkast får jeg direkte tilgang til dem som liker det jeg driver med. Da får de vite når jeg har show. Hvordan skal man ellers nå ut i dag? Sette inn annonser eller henge opp plakater i byen?

Men han gjør det mest for artighets skyld.

- Jeg bare møter opp uforberedt til sending, så jeg legger ikke så sinnssykt mye jobb i det. Hvordan jeg skal tjene penger på podkasten har jeg ennå ikke funnet ut.

- I de fire første sendingene hadde vi sponsor. De hadde slagordet: «Makes people talk». Vi gjorde en greie på at de heller burde bytte slagord til «makes people shit», fordi produktet er lakserende. Det ville ikke de ha noe av. Jeg skjønner ikke at de ikke ser verdien av at man kødder med produktet.

Dedikerte lyttere

Nå står «Dialogisk» uten sponsor, noe den deler med de fleste norske podkaster. Rondan i Rubicon mener at det er stor forskjell på vanlige radiolyttere og podkastlyttere.

- Radio er ofte bakgrunnslyd, men podkast er noe du gjerne lytter veldig konsentrert til. På podkast har annonsørene også muligheten til å treffe mer lojale brukere, sier hun.

Tjener penger på effekter

I USA, men til dels også i Sverige, har det de siste årene blitt mulig å få betalt for å lage podkast. På den andre siden av dammen finnes det også noen tjenester som har innført brukerbetaling. Norske Rubicon har ifølge Rondan ingen planer om noen lignende løsning. Rondan tror at podkasten også vil slå rot i Norge.

- «Krisemøte» med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen har begynt å tjene penger. De får billettinntekter fra livesendinger, og de selger «Krisemøte»-effekter. I tillegg får de inne penger fra annonsører. Framtiden for mange podkaster ser lys ut. Vi har sett de som har radioerfaring og gode formidlingsevner ofte gjør det bra.

Fikk klagebrev

Dag Sørås begynte selv med radio som helgevikar på NRK Tyholt. I 2014 vendte han tilbake til NRK med radioprogrammet «Sannhetsministeriet», som gikk to sesonger på P2.

- Jeg skjønner ikke hvorfor jeg havnet på P2 av alle steder. Fordelen med å jobbe der var at når jeg fikk klager, så kom de som håndskrevne brev. Lytterne likte tydeligvis ikke at jeg kritiserte kongehuset.