- Du ler jo sammenhengende. De flytter noen grenser, og jeg ble ekstremt pinlig berørt noen ganger. Det var to-tre ganger under forestillingen jeg satt og så ned, sier Koteng.

Han visste på forhånd at han var skrevet inn i manus.

«Slaget på Testiklestad»: «Det er ikke bare #metoo av aktuelle saker som har fått plass i spelet. Ivar Koteng har vært ute med sms-er også til sentrale folk i denne oppsetningen», skriver vår anmelder.

- Det sto jo i avisa, men jeg visste ikke hva som var skrevet inn, sier han.

«Møtes?»

I et satirisk innslag i spelet stopper pianist og musikalsk leder, Kyrre Havdal, å spille, han har nemlig fått en melding fra Koteng hvor det står «møtes?». Men i motsetning til RBK, hører sjefene i Testiklestad på spillegruppa, og Havdal får fortsette – med mindre store navn som Paul McCartney eller Åsmund Flaten melder sin interesse.

- Det er helt greit, jeg synes det er artig. Jeg hadde greid meg veldig godt uten – jeg liker ikke denne typen oppmerksomhet, men med tanke på min egen selvfølelse er det helt greit, sier styrelederen i RBK.

Les anmeldelsen av «Slaget på Testiklestad» her.

Terningkast seks

På torsdagens forestilling pekte de på Koteng fra «scenen» under innslaget. Koteng flirer og sier at de som satt rundt han la merke til det.

- Kanskje to-tre stykker som satt rundt meg. Det er ikke noen type oppmerksomhet jeg ønsker, jeg ønsker å være ukjent alle andre plasser enn på jobb.

Hvilket terningkast ville du gitt innslaget om deg?

- Det ville jeg gitt en sekser, sier han kontant.

Spelet fleiper også med etternavnet hans og endrer «korttenkt» til «kotenkt». Det bryr ikke Koteng seg særlig om.

- Hvis jeg skal være selvhøytidelig, må jeg begynne med noe annet. Det er fortsatt en sekser, sier han.

- Helt bananas

Mads Bones er en av flere manusforfattere i spelet, og spiller også i det selv. Han forteller at Koteng satt rett ved låvebrua, der Kyrre Havdal kommer ut.

Kyrre fikk en SMS: Det blir panikk i kulissene. Men på Testiklestad hører sjefene på spillergruppa, og Kyrre Havdal fortsetter som musikalsk leder. Ihvertfall inntil Paul McCartney eller Åsmund Flaten melder sin interesse.

- Heldigvis er vi i stand til å ta ting i nuet. Siden han satt der var det helt umulig å ikke dra han med i forestillinga. Vi trakk noen morsomme paralleller fra å foreta en sparking midt i sesongen – til det å ta det midt i forstillinga, sier han.

Ifølge Bones pleier det alltid å være mye fliring under innslaget.

- Men i går var det helt bananas, og fortsetter:

- Ivar var jo publikum på lik linje med alle andre, så sånn sett beveger vi oss i yttergrensene, men det så ut som han tok det med et stort smil.

Nervøs

- Jeg var bra nervøs hele forestillingen fram mot det punktet. Jeg så han satt der, og tenkte på hvordan vi skulle bygge det opp. Heldigvis har vi lang fartstid, sier Bones.

Manusforfatteren forteller at de brukte lang tid på å klekke ut hvordan de skulle flette det inn i forestillingen. At Koteng gir terningkast seks, tar han til seg.

- Det skal vi ta som et superkompliment, det er veldig artig at han synes det var gøy selv.

- Det sier mye om at han er en ganske lite selvhøytidelig og står i stormen. Det er kult.

Les Ukeadressas portrett med Mads Bones her.