- Jeg kjemper mot panikkfølelsen, sier Silje Lundblad fem dager før «Petra von Kants bitre tårer» har premiere på Studioscenen på Trøndelag Teater.

Etter åtte år ved teateret får Lundblad sin debut på Studioscenen. «Endelig» er hennes umiddelbare reaksjon.

LES OGSÅ (PLUSS): Ulykkelig kjærlighet, strålende teater

Første gang på Studioscenen

- Det er en helt annen følelse å stå her, sier Lundblad og nikker mot scenen der fargerike klesplagg henger stilfullt på stativene som utgjør scenografien. Vi får et annet forhold oss skuespillerne imellom, men også til publikum. Det er utrolig skummelt, nei ikke skummelt, men sårbart, konkluderer Lundblad.

«Petra von Kants bitre tårer» ble opprinnelig skrevet for teaterscenen, men stykket av den tyske filmregissøren, teaterinstruktøren og forfatteren Rainer Werner Fassbinder, er nok mest kjent gjennom filmen med samme tittel fra 1972. Lundblad spiller densuksessrike klesdesigneren Petra von Kant som forelsker seg i sin muse, den unge og sensuelle Karin, spilt av Kathrine Thorborg Johansen. Stykket handler om menneskers behov for å ha noen nær seg. Samtidig blir moderne ensomhet beskrevet, for i forsøket på å komme nærmere andre, kan man mislykkes.

LES OGSÅ (PLUSS): Mørk Strømgren finner lyset

- Vi har et ønske om å bli elsket og kunne elske tilbake. Temaet er veldig allmenngyldig, men historien kan virke frisk og fremmed for mange, men ikke mindre interessant, sier Lundblad.

Eksperimenterer med tekst

Regissør Erlend Samnøen har tidligere stått bak forestillinger som «Bør Børson jr.» og «Jul i Prøysenland» på Hovedscenen. Da han skulle utfolde seg på Studioscenen, forslo han å gjøre en utgave av Petra von Kant i samarbeid med dramatiker Eirik Fauske. Teatersjef Kristian Seltun har hatt melodramaet, som sjelden har blitt satt opp på norske teaterscener, på blokka siden han kom til teateret. Med Samnøen kom anledningen.

- Erlend mente teksten trengte en vri, og jeg er veldig glad for at Eirik Fauske har supplert Fassbinders tekst i vår versjon. Fauske er ansett som et av de mest spennende navnene innen moderne teatertekst, sier Seltun. Oppsetningen fortsetter Studioscenens tydelige profil som Seltun mener teateret har lyktes med å befeste.

Det forskes på spillestil og tekst. Skuespillerne fremfører både Fassbinders tekst og Fauskes kommentarer, som fungerer som en fortellerstemme til historien.

- Dette er i høyeste grad et eksperiment med tekst. Temaet kjærlighet kan i utgangspunktet kan virke søtt ladet, men temaet blir konfrontert gjennom kommentarene til Fauske. Kommentarene gjør stykket mer komplisert, men åpner samtidig opp for flere assosiasjoner, sier Samnøen.

Utfordrende uvisshet

De fire skuespillerne som står på scenen, Mira Dyrnes Askelund, Henriette Marø, Kathrine Thorborg Johansen og Silje Lundblad, er stolte over at teateret har en scene der det eksperimenteres, og som både fagmiljøet og publikum ser ut til å se verdien av.

- Som skuespiller er arbeidet som gjøres her viktig for at vi ikke skal stagnere i vårt håndverk, sier Dyrnes Askelund.

- Og skal teater som kunstform fortsette å utvikle seg, må man ha slike prosjekter, legger Thorborg Johansen til.

Arbeidsprosessen har dreid seg mer om å utforske teksten og hvordan den kan fremføres, enn karakterutvikling. De prøver nemlig å ikke spille så mye, og det gjør at føler de står på litt utrygg grunn. De gjør sitt beste for å omfavne uvissheten, for med bare fem ukers prøvetid er de forberedt på å fortsette forskningen langt inn i spilleperioden.

LES OGSÅ (PLUSS): En vemodig exit for Espen Klouman Høiner

- Vi må tåle å ikke være ferdig til premieren, så det blir et reelt møte med publikum. Stykket vil aldri slutte å være sårbart, uansett hvor mange ganger vi gjør det, sier Marø.

«Petra von Kants bitre tårer» har premiere lørdag 26. september kl. 17.30.

Trøndelag Teaters oppsetning av «Petra von Kants bitre tårer» er i høy grad et eksperiment med tekst, mener regissør Erlend Samnøen. Foto: Nils H. Toldnes