Toppsalong med 360 graders utsikt, soldekk og oppgradert serveringstilbud er noe av det passasjerene på ferjesambandet mellom Flakk og Rørvik kan forvente seg fra 2019. FosenNamsos Sjø vant i juli tilbake kontrakten for sambandet, etter AtBs anbudsrunde. Men fasilitetene passasjerene vil bli tilbudt på den knappe 30 minutter lange overfarten, har ikke vært gratis for Fylkeskommunens transportselskap.
Selv om pris ble vektlagt med 70 og kvalitet og funksjonalitet med 30 prosent i anbudsprosessen, valgte AtB å gi kontrakten til FosenNamsos Sjø i stedet for Norled. Dette på tross av en pris, som i tiårsperioden frem til 2028, ligger 57 millioner kroner høyere. Det kommer frem av dokumenter som Adresseavisen har fått tilgang til.
Falsk AtB-billett spres via sosiale medier
- Toppsalong har vært et av de viktigste punktene blant kvalitetskriteriene. I tillegg kommer blant annet et stort antall sitteplasser, også med bord, både inne og på soldekk, et høyt antall toaletter, litt bedre bilkapasitet på fem-ti biler og gjennomgående bedre tilrettelegging for handikappede og bevegelseshemmede, forklarer administrerende direktør i AtB, Janne Sollie.
Kritisk til prosessen
Av de 30 prosentene som kvalitet ble vektet med, ble fasiliteter som plassering av salong med utsikt, sitteplass- og toalettkapasitet, samt lekerom, universell utforming og serveringstilbud vektlagt med 20 prosent.
- Vi har satt reiseopplevelsen for passasjerene høyt i prosessen. De reisende vil absolutt merke at det er kostet på noen ekstra millioner, forteller Sollie.
Kollektivtrafikken kaprer nye kunder i Sør-Trøndelag
På DSDs hovedkontor ved Vågen i Stavanger, sitter konsernsjef Ingvald Løyning. Selskapet i oljebyen står blant annet som eier av rederiet Norled, som leverte det billigste anbudet for Flakk-Rørvik.
Konsernsjefen stiller seg kritisk til valget AtB har tatt i anbudsprosessen, og mener kriteriene ikke har vært spesifisert godt nok på forhånd.
- Vi har for eksempel lagt vekt på å bygge båter med salong som er lett tilgjengelig for eldre og utviklingshemmede. Hadde vi visst at taksalong ville få så stor betydning, så hadde vi selvsagt tatt høyde for det i anbudet, forklarer Løyning.
Nå vil AtB vil ha flere billettkontroller
Vil vurdere formell klage
Han har allerede levert inn én klage på at FosenNamsos Sjø ble tildelt kontrakten for ferjesambandet. En klage AtB valgte å avvise. Nå vil konsernsjefen bruke høsten til å vurdere hva de skal gjøre videre.
- Vi har seks måneder på oss til å eventuelt levere en mer formell klage. Båtene vi skulle bygge hadde en prislapp på over 600 millioner. Prisforskjellen ved å endre fra sidesalong til taksalong ville ikke vært så stor, så vi kunne absolutt konkurrert i anbudsrunden om vi fikk vite på forhånd at dette skulle vektes så tungt, slår Løyning fast.
AtB snudde - nå får tusenvis av trøndere viljen sin
Han understreker at det ikke er FosenNamsos Sjø han retter kritikken mot, og sier han er sikker på at konkurrenten kommer til å tilby passasjerene flotte båter.
- Dette handler ikke om hvem som har fått kontrakten, men det faktum at man må sikre like konkurransevilkår. Det er viktig at man vinner eller taper på rettmessige vilkår, og det føler vi ikke har vært tilfellet her. Men vi er også kritiske til oss selv for ikke å ha stilt gode nok spørsmål til AtB, for å få mer guiding på hva de ville vektlegge og hvor mye, forklarer Løyning.
AtB: Alle var informerte
Janne Sollie i AtB er ikke enig i Løynings syn på hvordan anbudsprosessen har pågått. Hun sier kriteriene for hva som var viktig for selskapet, ble lagt frem på forhånd for tilbyderne gjennom konkurransegrunnlaget, under møter og i presentasjoner.
- Derfor burde de være svært klare for alle som leverte anbud, slår direktøren fast.
LES OGSÅ: Nå starter AtB med flere billettkontroller
Hun er likevel ikke forundret over at det kommer reaksjoner i etterkant av tildelingen.
- Jeg er ikke overrasket over at det kommer klager etter anbudsrunder. Det er store kontrakter og attraktive samband. Men det er en liten prisforskjell mellom anbudene prosentmessig, når man ser på totalprisen for tiårsperioden, og tar i betraktning kvalitetsforskjellene, mener Sollie.