Frislippet av drosjesentraler skulle skjerpe konkurransen.

- Vi har merket fint lite til konkurrentene. Vi har aldri før hatt så mange turer som i år, sier Hege Dahle, administrerende direktør i TrønderTaxi.

Både julebordsesongen og selve julehelgen har gitt mange turer for TrønderTaxi.

Fylkestinget i Sør-Trøndelag har bestemt at TrønderTaxi ikke skal ha mer enn 250 løyver. Sentralen har per i dag 260 løyver.

Positivt med færre løyver

- Det er positivt for næringen at det ikke er like mange drosjeløyver som tidligere. Nå blir det flere turer på dem som er på jobb. De slipper å bli stående på holdeplassene og vente på tur, sier Dahle.

- Så dere frykter ikke konkurrentene?

- Nei, konkurranse er sunt, vi ser lyst på fremtiden. Vi har sikret oss flere store kontrakter som pasientkjøring og skolekjøring i Trondheim.

I november hadde TrønderTaxi 13 000 flere turer enn i samme måned i fjor. Tallene for desember vil ikke være klare før i januar. Det er ingen løvehavere i TrønderTaxi som har sagt opp og tatt med seg løyvet til noen av konkurrentene.

Ingen reell konkurrent

Daglig leder i Nidaros Taxi, Geir B. Lerdahl, innrømmer at de er for små til å kunne bli en reell konkurrent til TrønderTaxi og Norgestaxi.

- Vi må ha minst 30 løyver for å kunne bli en utfordrer. Per i dag har vi bare ti biler, sier Lerdahl.

I julehelgen og under julebordsesongen kjørte Nidaros Taxi for fullt, men erfarte at de skulle hatt langt flere biler.

Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag vedtok 13. desember at dagens praksis med å kunngjøre ledige løyver to ganger i året skal videreføres. Lerdahl håper at Nidaros Taxi kan bli tildelt fem nye løyver ved første løyvetildeling.

Håper på 30 løyver

- Ved utløpet av 2017 håper vi å ha 30 løyver, slik at vi kan konkurrere om større anbud. Men vi har flere storbiler og kan konkurrere om rullestolkjøring og festkjøring. Da jeg var tilknyttet Norgestaxi, fikk vi et gjennombrudd da vi passerte 30 løyver.

Lerdahl håper at ledige løyver blir lyst ut så snart som mulig. – Vi synes det går sent, vi er utålmodige, sier han.

Nidaros Taxi deltar i et prøveprosjekt med appen Mivai, der kundene kan sjekke prisen til konkurrentene. Lerdahl ser frem til at samtlige drosjesentraler er tilknyttet samme app. Det mener han de små sentralene vil kunne dra nytte av.

Fikk en dårlig start

Daglig leder ved Christiania Taxi i Trondheim, Hasnat Ahmad, sier juletrafikken ble som forventet. På nyåret vil sentralen ha til sammen ni biler i drift.

- Oppstarten i sommer og tidlig høst var dårlig. Vi hadde tekniske problemer med taksameterløsningen, som gjorde at flere løyvehavere vegret seg for å komme over til oss. Ved at vi har lavere kostnader enn konkurrentene, bør flere melde overgang, sier Ahmad.

- Dere påstår å være billigst ved bestilling?

- Ja, det er vi, det er bare å sjekke prisene hos konkurrentene, sier Ahmad.

Mistet pasientkjøringen

Daglig leder ved Norgestaxi i Trondheim, Roar Refseth, sier de ikke har rukket å oppsummere juletrafikken, men inntrykket er likevel positivt, selv om selskapet er blitt redusert fra 110 til 80 løyver. Flere reserveløyver gikk inn da Norgestaxi mistet pasientkjøringen i Trondheim til TrønderTaxi.

- Ut fra forutsetningene går det bra med Norgestaxi. Vi tar igjen det tapte på annen kjøring, sier Refseth.

I Samferdselsdepartementet ligger det forslag om at man ikke må være tilknyttet en sentral for å drive drosjekjøring. Det vil måtte åpne for flere appløsninger. I motsetning til i Oslo har Uber ennå ikke etablert seg i Trondheim.

- Uber får bare komme. Markedet innen forretningsreiser er mye mindre enn i Oslo. Uansett skal vi gi dem konkurranse, sier Hege Dahle i TrønderTaxi.

36 nye hovedløyver

Fylkestinget har vedtatt å opprette 36 nye hovedløyver, som skulle gjøres tilgjengelig for løyvehavere ved sentraler med færre løyver enn 250. 16 bytter er foretatt. De resterende løyvene vil bli byttet inn etter at TrønderTaxi har kommet under taket på 250 løyver.

Dersom TrønderTaxi fortsatt stimulerer til færre løyver, forventer fylkesrådmannen at det vil kunne byttes inn 20 reserveløyver i løpet av vinteren. Da vil det kun gjenstå 20–30 reserveløyver, som er underlagt restriksjoner de øvrige 300 løyvene ikke har.

Dersom dette blir situasjonen, er fylkesrådmannen innstilt på å fremme en sak for fylkesutvalget, med anbefaling om å tilby innløsning av de siste reserveløyvene til samme betingelser som de 36 fylkestinget vedtok å utlyse.

For små: Daglig leder i Nidaros Taxi, Geir B. Lerdahl, innrømmer at de er for små til å kunne bli en reell konkurrent til TrønderTaxi og Norgestaxi. Foto: Kim Nygård
Vil konkurrere: Adm.dir. i TrønderTaxi, Hege Dahle, frykter ikke konkurransen fra andre drosjesentraler i Trondheim. Foto: Morten Antonsen
Tøff start: Daglig leder i Christiania Taxi i Trondheim, Hasnat Ahmad, sier sentralen hadde problemer med taksameterløsningen da de startet i sommer. Foto: jens petter søraa