Stadig oftere må flypersonell og politi ta seg av passasjerer som ikke er skikket til å fly og som kan utgjøre en flysikkerhetsrisiko. På Trondheim lufthavn Værnes måtte politiet tilkalles åtte ganger i 2017 fordi en eller flere passasjerer måtte tas hånd om.
Mye fyll
Politiets logger fra Værnes forteller at det i de fleste tilfellene var alkohol med i bildet:
PSYKIATRI - Tatt av fly – psykiske problemer.
BERUSET PERSON - Ankom fra Krakow, måtte hentes av flyet, full mann.
BERUSET PERSON - Fikk ikke være med fly.
UNDERSØKELSESSAK – Nekter å forlate fly. Utenlandsk familie som har med seg ett barn mer enn på billetten. Blir tatt av flyet til slutt.
BERUSET PERSON – 2 personer får ikke være med fly.
BERUSET PERSON – 1 person på ankomst fra Malaga er full, ønsker bistand ved landing.
VOLD – Flere personer krangler og sloss i ankomsthall, de får ikke bli med flyet til Polen.
KONTROLL PERSON – Full person, får ikke bli med flyet til Gdansk.
Nå må du betale for å velge sete ved innsjekking hos Norwegian
Flere passasjerer = flere uønskede hendelser
Luftfartstilsynet i Norge ser at utviklingen går i feil retning.
- Problemet med uregjerlige passasjerer er økende. Vi antar den generelle økningen i antall flypassasjerer er noe av forklaringen på tilsvarende økning i antallet uønskede hendelser, sier Wenche Olsen, direktør for fagavdelingen i Luftfartstilsynet til Adresseavisen.
Trønder tok taxfreekvoten på styrten
- Hva er det disse passasjerene gjør?
- Eksempler er røyking på toalett, trakassering av medpassasjerer og flybesetning, eller at vedkommende nekter å rette seg etter sikkerhetsinstruksjoner. Konsekvensene for denne type oppførsel er alvorlige og kan ende med at flyselskapene går til politianmeldelse og sivilt søksmål, sier Olsen.
Måtte ha politi for å vekke flypassasjer
Flyselskapenes ansvar
Luftfartstilsynet presiserer at det er flyselskapene som har ansvaret for sikkerheten om bord.
- De skal ha nødvendige rutiner og prosedyrer for å håndtere denne type situasjoner både før og etter at flyet har tatt av. Luftfartstilsynets oppgave er å se til at flyselskapene har etablert og følger disse prosedyrene. Vi vet at flyselskapene tar dette svært alvorlig, og har ikke grunn til å tro at det foregår underrapportering av denne type hendelser, sier Olsen.
Derfor velger noen piloter å lande, mens andre velger å snu
Internasjonalt problem
The International Air Transport Association (IATA) representerer 280 flyselskap verden over. De mener det økende problemet med trøblete passasjerer er verdensomspennende.
- Det er ingen spesielle områder i verden eller flyselskaper som utmerker seg. Billigere flybilletter betyr at det er en økning i antallet personer som flyr, og kan være en medvirkende årsak. Dessverre er det slik at alle ikke håndterer det å fly like bra, sier Chris Goater, talsperson for IATA.
Værnes kan få flere nye utenlandsruter etter 2019
Mer fysisk vold
Ifølge IATA er det også mer av de alvorlige hendelsene enn tidligere.
- Det er blitt mer fysisk vold mellom passasjerer og røyking som vi kategoriserer som de alvorlige tilfellene. Hovedårsaken er beruselse, og da er det som regel passasjerer som drikker av sin medbrakte alkohol. Det de får servert om bord er som regel ikke et problem, mener Goater.
IATA har flere planer for hvordan de skal prøve å redusere problemet.
- Vi har fått igjennom et nytt regelverk som gjør at politiet kan ta seg av flypassasjerer uansett om de tilhører landet de blir kastet av eller ikke. Det kan virke preventivt. Vi vil også øke samarbeidet og kommunikasjonen med bakkemannskapene slik at vi får større kontroll på hvor mye folk har drukket før de får lov til å sette seg på et fly, sier IATA-representanten.
Passerer to millioner Oslo-reisende over Værnes
Myndigheter og flyselskap må samarbeide
Luftfartstilsynet i Norge håper også at et samarbeid mellom flyselskaper og myndigheter vil redusere problemet .
- Luftfartstilsynet ser alvorlig på at passasjerer oppfører seg på en måte som i verste konsekvens kan medføre fare for flysikkerheten. EASA – Det europeiske byrået for luftfartssikkerhet, har invitert flyselskaper og myndigheter sammen for å kartlegge og diskutere denne utviklingen. Som myndighet ønsker vi å jobbe for at flysikkerheten ivaretas på best mulig måte til enhver tid, og vil implementere nye tiltak og regelverk etter hvert som dette utvikles i samarbeid med EASA, sier Wenche Olsen i Luftfartstilsynet.