Big Bite har åpnet tre nye utsalg på Østlandet; i Halden, Sarpsborg og i landets største kjøpesenter, Sandvika i Bærum. Det forteller daglig leder i kjeden, Eigil Almenning.

- Vi vil forhåpentlig åpne fire til i løpet året, og planen er å åpne ti til neste år, sier Almenning, som ikke vil si hvor de ønsker å åpne nye Big Bite.

Kjeden, som ble startet med det første utsalget på City Syd i 1998, har nå 55 utsalgssteder i kjøpesentre rundt om i landet. Hovedkontoret er i Trondheim.

I fjor hadde Big Bite planer om å åpne fem nye utsalg, men endte med å åpne kun ett, i Askim.

- Vi valgte å heller pusse opp flere, sier Almenning.

Fem av utsalgene til Big Bite ble totalrenovert i fjor.

Solgte for 8 prosent mer

Big Bite-konsernet omsatte for 136,7 millioner kroner i fjor, etter en vekst på vel åtte prosent sammenlignet med 2015.

- Vi er godt fornøyd med det. Vi åpnet kun én ny butikk i fjor, så det er god vekst i kjeden for eksisterende butikker. Organisk vekst er positivt, sier Almenning.

Driftsresultatet i fjor endte omtrent som året før, på vel seks millioner. Resultatet før skatt endte på 3,1 millioner, vel 800 000 kroner dårligere enn i 2015.

- Vi er godt fornøyd med resultatet. Vi rigger oss for vekst, og har investert en del i kjeden og gjort en del oppussinger, som vi ikke er ferdige med, sier Almenning.

- Driverne får mer av kaka

Big Bite drives som franchise, det vil si at hvert enkelt foretak drives av franchisetagere som har sine egne selskaper. Ifølge Almenning sitter franchisetagerne nå igjen med mer penger.

- Vi tar nå en mindre del av kaka. Det har vært et mål at franchisetagerne skal få mer. Vi ønsker at franchisetagerne skal gjøre det godt, og at det er stabilitet blant dem. Det gir økt salg for oss, sier Almenning.

Til høsten skal Big Bite feire at det er 20 år siden de to gründerne Trond A. Stavne og Roar Stjern åpnet det første utsalget.

- Profesjonalisere

Våren 2015 ble investeringsselskapet Salvesen & Thams største eier i Big Bite-konsernet, da det kjøpte 40 prosent. Stavne og Stjern eier fortsatt 30 prosent hver. Eigil Almenning ble ansatt som ny daglig leder i konsernet i vår.

- Vi ønsker å profesjonalisere Big Bite fra å være en gründerbedrift. Nå er kjeden så stor at vi må strukturere opp selskapet, og det er gjort endringer i ledelsen som hjelper på veksten videre, sier Almenning.

Salvesen & Thams eier også halvparten av kafékjeden Jordbærpikene, etter å ha kjøpt seg inn sammen med Salmar-eierne i vår. Salvesen & Thams-eier Bjørn Wiggen har tidligere sagt at de ser for seg synergier mellom Big Bite og Jordbærpikene.

- Det er for tidlig å si noe om det ennå, men dialogen har begynt, sier Almenning.

- Det er gjort endringer i ledelsen som hjelper på veksten videre, sier ny daglig leder i Big Bite, Eigil Almenning.

- Så sunn som du vil

Han mener Big Bite ikke har behov for å endre konseptet for treffe trenden med sunn mat.

- Det som er unikt er du selv kan gjøre «suben» din så sunn som mulig. Du kan velge det groveste brødet og droppe dressing. Det er en unik personalisering av mat, sier Almenning.

Han forteller at Big Bite har laget en nettløsning for bestilling, og at konsernet også kommer med en app-løsning.

- For ungdom

Den største målgruppen for hurtigmatkjeden er ungdom.

- Vi favner bredt, men ungdom er hovedkundegruppen. I Trondheim er det mange som har vokst opp med Big Bite, og som fortsetter å handle her. I andre deler av landet jobber vi mot den unge kundegruppen, sier Almenning.