Pepsi Max, Capri-Sun og Nidar-produkter som Favoritter-poser, Smørbukk og Bamsemums er blant de mest populære produktene som trøndere bestiller fra den svenske nettsiden Maxgodis.se. Norske Morten Hansson står bak den suksessrike nettsiden, som startet i 2015.

- Trøndere bestiller mye brusbokser. Hos oss er det mulig å få en boks med Coca-Cola og Pepsi Max for 4,95 svenske kroner, mens i Norge må du gjerne ut med 19,50 norske kroner, forklarer Hansson.

Fra 1. januar 2018 økte sukkeravgiften med 83 prosent og avgiften på brus og andre alkoholfrie drikkevarer økte med 42,3 prosent. Det betyr at en tur over grensa eller en nettbestilling ei svensk nettside fort kan lønne seg, til tross for transport- og fraktutgifter. Kjøper du for under 350 kroner, slipper du moms og toll.

Merker sukkeravgiften allerede

Selv om avgiften bare har vært gjeldende i to måneder og tre uker, er det ifølge Hansson ingen tvil om at den har hatt effekt.

- Omsetningsveksten er på mellom 40 og 50 prosent etter nyttår. Økningen er spesielt stor på Vestlandet og Trøndelag, forklarer Hansson.

Alle de norske godteriprodusentene er behørig representert i sortimentet til Maxgodis.

- Det har vært omsetningsvekst siden vi startet, men den fikk en ekstra dytt etter sukkeravgiften ble innført, mener han.

- Vi har klart oss godt uten den, men vi takker for alt vi får, legger han til.

Det er mulig å gjøre gode kupp på den svenske nettsiden. Nidar er bekymret for utviklingen.

Eksporterer mer

Det som for mange er det paradoksale er at norske godterifabrikker sender norsk sjokolade og godteri til Sverige, for å selge det billigere til nordmenn som bestiller fra svenske nettsider.

- Vi vil selvsagt tilby produktene våre der de etterspørres, det vil vi aldri si nei til, men det kompenserer ikke for mindre kjøp i Norge, sier direktør for vareforsyning ved Nidar, Paul Kregnes.

Kregnes forklarer at gjenkjennelseseffekt og at nordmenn foretrekker kjente merkevarer og sammenligningsgrunnlag kan motivere nordmenn til å velge norske produkter selv om de bestiller på nett.

- Alt godteri er godt, men noe er bedre enn det andre bruker jeg å si. Nordmenn liker en bestemt type sjokolade. Vi synes ofte sjokoladen fra Sverige er søtere, sier han.

Neppe noe godterikrig i år

For mange er påska høytid for smågodteri-krig, men Kregnes tror ikke vi vil få så ville tilstander som tidligere år. Nettopp på grunn av sukkeravgiften.

- Jeg tror ikke det blir sånn i år. Vi har jo sett priser ned mot 1,90 kroner per hekto. Nå utgjør bare avgiften 3,69 kroner per hekto. Det blir ikke butikk av det, forklarer Kregnes.

Smørbukk koster 57,60 i norsk butikk, mens på den svenske nettsiden er prisen ti kroner lavere.
Nidar Søteste biter 220 gram koster 50,90 norske kroner i en norsk butikk. På Maxgodis.se koster den 40 svenske kroner som tilsvarer 37,74 norske kroner.
Nidar Favoritter Stratos er en av de mest populære produktene som trønderne bestiller fra Maxgodis.se.

HUSKER DU DENNE: Da kundene klaget på Favoritt-posene tok Nidar grep

Han ønsker at sukkeravgiften skal være forutsigbar og at den skal motivere produsentene av godteri til å kanskje gjøre produktene hakket sunnere.

- Vi får ikke noe belønning for å lage produkt med mindre sukker, bare den samme straffen, forklarer han.

Effekten av sukkeravgiften er vanskelig å spå, men Kregnes tror det vil ta litt tid før forbrukerne tar det innover seg.

- Over tid vil man nok se effekten av sukkeravgiften. Når forbrukerne må passere sånne mentale prispunkt, vil det bli mer klart at det har kommet. Forbrukerne vil trolig legge merke til at et bestemt produkt plutselig koster over 50 eller 70 kroner.

Dette er det eneste produktet som koster mer på den svenske nettsiden enn i butikken i Norge.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter