- Hengekøyer har vært en snakkis også her på kontoret i Fossegrenda i sommer, sier Sindre Landevåg, daglig leder i Get Inspired. Nettbutikken med sportsklær for kvinner så hvilken vei det bar og tok inn hengekøyer tidlig i sommer.

#barnpåtur: Slik beskriver Linda Kathrin Kristensen dette bildet på Insta: «I dag våknet Niklas og jeg til dette. :) Første natt i hengekøye! Og det skal bli flere.

- Vi tok inn et lite parti med hengekøyer etter at vi så trenden på Instagram. Vi har ikke solgt hengekøyer tidligere, så vi har derfor ikke noe sammenligningsgrunnlag, men vi har solgt hundre hengekøyer fra slutten av mai og frem til i dag. De har solgt seg selv, uten at vi har markedsført det noe særlig, sier Landevåg.

- Det kryr av bilder på Instagram med personer som har tatt med hengekøya ut i marka, og det ser jo veldig idyllisk og behagelig ut på bildene. Jeg tror hengekøyer også har blitt så populært som følge av at tur og friluft har hatt en stor økning de siste årene, sier Landevåg.

Byutsikt: Anniken Zahl Furunes henger over byen, på Våttakammen.

- Hengekøye er idyll

Adresseavisen har snakket med flere som har delt bilder av seg selv på overnatting ute i hengekøye i sommer.

- Jeg har hevet meg på trenden med hengekøye, ja! Og det var en helt nydelig erfaring, sier Anniken Zahl Furunes, som blant annet har overnattet i Bymarka. Hun er helt sikker på at det blir flere turer i løpet av sensommeren.

God respons: Anniken Zahl Furunes fikk mange likerklikk dahun la ut dette bildet på Instagram fra Våttakammen.

- Hengekøye er idyll, sier Anita Moseng. Hun og hunden Kaizen har vært på fire turer med hengekøye-overnatting i sommer.

- Har ellers hengekøyen ofte med på tur for kos rundt bålet og i pauser. Henger den også opp når jeg er på hytta og tar morgenkaffen i køya, avslapping i den etter dagstur i fjellet er også fint. Det er en egen ro og stemning i køya, og omgivelsene blir enda finere, sier Moseng.

#ranchlife: Anita Moseng tok også med hengekøya på årets utenlandsferie til Arizona.

Trend overrasket bransjen

- Jeg har ingen eksakte tall for salg av hengekøyer i sommer. Men jeg har tatt en liten ringerunde, og fikk fortalt at salget er overraskende godt, bekrefter Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

Ro i sjela: Anita Moseng har vært på fire overnattingsturer med hengekøye i sommer. - Det er en egen ro og stemning i køya, og omgivelsene blir enda finere, sier Moseng.

Ifølge Hansen kom sommertrenden som en overraskelse på bransjen.

- Noen ganger dukker det opp trender som blir sterkere enn bransjen venter seg. Årsaken til at hengekøyer har blitt så populært kommer av den stadig økende trenden rundt friluftsliv. DNT setter stadig nye rekorder. Og med sommeren vi nettopp er i ferd med å avslutte, med varmt og tørt vær, så inviterer det til å være mye ute, også på natten. Hengekøyer dekker et behov for flere som vil bruke enda mer tid ute i naturen. I tillegg er det kommet en rekke nye hengekøyer i markedet som er lette og bære på, og prisene er blitt lave. Man kan kjøpe tilleggsutstyr som myggnetting og annet som gjør det mer komfortabelt å bruke hengekøyene. Skulle det begynne å regne kan man henge en presenning over, sier Hansen.

Her kan du lese kommentaren til Kari Hovde: Vi digger flatseng og gnagsår som aldri før

#natttilførstemai: Anita Moseng på vårtur med telt, bål og henge køye #soveute. Respons fra venninne: «Du altså!!! Jeg vil være med!!!» 31 likerklikk

På tv og blogger

Kenneth Helgesen, eier av Skandinavisk Høyfjellsutstyr Trondheim, har også solgt rekordmange hengekøyer.

- Sent i 2015 merket vi en plutselig etterspørsel etter hengekøyer, og etter det har vi hatt en kraftig økning. Vi har solgt 3–400 hengekøyer i sommer, og kunne nok solgt mer hvis vi ikke hadde vært utsolgt i perioder. Etter hvert har de store kjedene kommet etter og tatt hengekøyene inn i sortimentet sitt. Dette har gjort hengekøyene mer tilgjengelig og salgstallene på landsbasis er nok derfor vesentlig høyere i år sammenlignet med i fjor, sier Helgesen. Også han viser til sosiale medier når han skal forklare suksessen.

Myggnett og tak: Hengekøye med tilbehør, da blir søvnen verken forstyrret av myggstikk eller regndråper.

- Det som var med på å introdusere denne trenden i frilufts-sammenheng i Norge var en episode av 71 grader nord høsten 2015, der deltakerne overnattet i hengekøyer festet til en wire cirka 700 meter over havet. Disse hengekøyene har også blitt brukt i senere sesonger i serien og har fått mye oppmerksomhet, senest i vår på kjendisutgaven. Kombinert med dette har sosiale mediene en stor del av æren for at denne trenden har spredd seg. Det florerer av hengekøyebilder på Instagram og Facebook og jeg ser det får stor oppmerksomhet på diverse turblogger, sier Helgesen som forstår trenden.

På rad og rekke: Slik kan det se ut i Bymarka når flere overnatter sammen.

Tror salget flater ut

- Produktet i seg selv er genialt. De er enkle å ha med seg på grunn av lav vekt og volum, samtidig som de er laget av slitesterkt materiale. De kan henges opp nesten hvor som helst og har blitt et produkt som har introdusert overnatting i friluft for mange. I tillegg er de rimelig i pris og kan brukes vel så mye til å slappe av hjemme i hagen som til overnatting i marka. Det gode sommerværet har nok også bidratt positivt til økt omsetning av hengekøyene i år, sier Helgesen.

To- og firbeinte: Heidi Forfot presenterer seg på Instagram som «Natur elsker med forkjærlighet for klatring, toppturer og mennesker». Her klar for natta i hengekøye sammen med hunden Isak

Helgesen tror derimot hengekøyesalget etter hvert vil stagnere.

- Sommertrender som dette ser vi ofte komme og gå. For to år siden var det LayBag (en oppblåsbar sofa, journ.anm) alle skulle ha, og før det igjen var det store trendproduktet i frilufts-sammenheng slakkline. Vi selger fremdeles bra med disse, men dette er typiske ting man kjøper en gang også har man de i mange år.