Det hele endte med et oppvaskmøte mellom kombinertleiren og klesselskapet Craft tidligere i år, får VG opplyst.

– Konklusjonen kom raskt på plass om at dette gikk på tvers av vår bransjeeksklusivitet, som for øvrig gjelder hele året, sier daglig leder i Craft, Tom Henriksen.

Det var i april og mai i år at Riiber la ut flere Instagram-innlegg merket med «betalt samarbeid med Swix». Riiber hadde da en privat avtale med klesleverandøren. Swix er tidligere sponsor av kombinert.

DOMINANT: Jarl Magnus Riiber har i en årrekke vært den beste kombinertløperen. Foto: Bjørn S. Delebekk / VG

Det var bare ett problem: I dag sponses kombinertlandslaget av konkurrenten Craft. Selskapet har såkalt «bransjeeksklusivitet» nedfelt i avtalen sin.

– Vi hadde Swix som klesleverandør på landslaget i mange år, og jeg signerte en langtidsavtale med dem parallelt, men med ett år lengre varighet. Craft fikk mulighet til å kjøpe meg ut av avtalen med Swix, men var ikke interessert på det tidspunktet, sier Riiber og legger til:

– Med god kommunikasjon hele veien med Skiforbundet, ble vi enige om at innholdet med Swix måtte endres til innhold uten tilknytning til idretten.

Bildene av kombinertutøveren i Swix-klær ligger fortsatt ute på Instagram-kontoen hans.

– Jeg har ingen dårlig samvittighet ettersom jeg hadde en klesavtale med Swix og har de som samarbeidspartner på staver fortsatt. For meg så er det viktig å være profesjonell med samarbeidspartnere jeg har og ønsker å ha gode relasjoner til dem, sier Riiber.

– Avtalebrudd med Swix ville svekket denne relasjonen. Samtidig ønsker jeg på best mulig måte å ivareta skiforbundets sponsorer også.

Fra før har det vært bråk rundt markedsrettigheter i både langrenn og alpint. Nå blir det altså kjent at problematikken også har vært et tema i kombinert.

Riiber mener bransjeeksklusiviteten forbundets sponsorer har, kan være vanskelig å forholde seg til.

– Tar man påsken som eksempel er et naturlig valg nikkers og boblejakke, og da mest naturlig uten noen samarbeidspartnere på brystet i selskap med familie og venner, sier Riiber og fortsetter:

– Som systemet er i dag, så er det problematisk å legge ut noe som helst fra den seansen uten at det toucher innom en bransjeeksklusiviteten, med at skiforbundets leverandør mest sannsynlig også selgers nikkers og boblejakke. Uavhengig om du har fått plagget til jul eller av familie, vil mest sannsynlig skiforbundets samarbeidspartnere reagere og ønske innholdet fjernet.

Craft-leder Tom Henriksen opplevde at både skiforbundet og Riiber tok henvendelsen deres seriøst tidligere i år.

Men tematikken er brennhet i norsk skisport om dagen. Styret i skiforbundet diskuterte utøvere og markedsrettigheter to ganger så sent som i forrige uke, uten at man maktet å konkludere.

Tidligere har langrennsløperen Johannes Høsflot Klæbo fått refs for en tilsvarende sak som VG nå avslører at Riiber har stått i. Alpinist Lucas Braathen la i forrige uke ut et Instagram-innlegg med et klesmerke som vekket sterke reaksjoner i Skiforbundet.

Klæbo og hele alpinlandslaget nekter foreløpig å skrive en landslagsavtale med forbundet. De vil ha muligheten til å inngå private avtaler i større grad enn i dag.

– Det er uheldig at man ikke blir enige, jeg ser alpinistene/Klæbo sin side av saken. Det er tøft sponsormarked om dagen for skiforbundet, og det er lett for dem å sette strengere rammer i landslagsavtalen for hvert år som går, som setter begrensninger på hva en utøver kan legge ut på sine egne private plattformer, sier Riiber.

– Og dette blir naturlig tatt godt imot hos skiforbundets samarbeidspartnere. Men spørsmålet er hvor vidt skiforbundet har rett til dette, derfor blir det interessant å se hva som kommer ut av saken rent juridisk sett. En avklaring på dette vil gjøre min hverdag også lettere både sportslig og privat.

Ivar Stuan, sjef for kombinert i Skiforbundet, innrømmer dårlig kommunikasjon i tilfellet hvor Riiber reklamerte for Swix:

– Craft tok tak i det, så tok vi et møte og det var veldig kurant, vi landet det fint med Jarl. Slike ting vil nesten alltid skje. Utøverne tenker på seg selv, vi må tenke helheten og så må vi finne miksen i det, sier Stuan.

UTØVER OG LEDER: Jarl Magnus Riiber og Ivar Stuan under VM i 2019. Foto: Terje Pedersen / NTB

– Ble du skuffet over at Riiber brøt regelverket?

– Nei, det er ikke sånn jeg tenker. Jeg tenker da at vi må sette oss ned og finne en løsning. For Craft er dette business og for oss er det viktig å være ryddig som partner. Jeg føler tonen var god etterpå.

Finn Aamodt, tidligere alpintrener, gikk nylig ut og hevdet at Norges Skiforbund opptrer respektløst i striden rundt utøvernes markedsrettigheter.

På VGs spørsmål om han er enig i Aamodts utspill og om det bør en oppmykning av reglene til, svarer Stuan følgende:

– Jeg har mine meninger, men ingen kommentar.

Verdenscupen i kombinert og langrenn starter siste helgen i november i finske Ruka. Alpinistene starter siste helgen i oktober.