Slik så det ut på buss nr. 9 onsdag morgen. Foto: Taufique Rana

Taufique Rana er ikke imponert over påsketilbudet til AtB. Vanligvis bruker han en pendlerbuss, men i påska måtte han ty til buss nr. 9. Tirsdag morgen kom han 20 minutter for sent på jobb.

- Det var om lag 15 personer på bussholdeplassen min på Saupstad, men da bussen kom kjørende var den stappfull. Bussen kjørte rett forbi, forteller Rana frustrert.

Det er også flere busskunder på AtB sine Facebook-sider som har vært megtig irritert på påskerutene.

- Sjåføren fikk kjeft

Onsdag morgen gjorde han nok et forsøk på å komme seg med buss nr. 9 fra Casper Lundes vei.

- Jeg hadde flaks og klarte å presse meg inn. Det var som å stå i sild i tønne. Det var nærkontakt av tredje grad på de fleste busspassasjerene, sier han.

Etter Tonstadkrysset valgte bussjåføren å kjøre rett til sentrum uten å ta på flere passasjerer. Flere klarte ikke å holde frustrasjonen for seg selv.

- Jeg syntes oppriktig synd på sjåføren. Dette er et administrasjonsproblem, og han måtte tåle en del slengbemerkninger, sier busskunden.

- Helt bak mål

Rana er skeptisk til påskeruter som starter allerede mandag i den stille uke. Han mener det burde vært vanlige ruter, helt frem til skjærtorsdag.

- Det er ikke forsvarlig å la folk stå så trangt på bussen. Det er helt bak mål å kutte så mye i busstilbudet i påska. Hvorfor skal kundene lide når vi betaler i dyre dommer? Alle skal ha en plass på bussen, sier han.

Rana tok kontakt med AtB på Facebook, hvor han fikk svar fra en konsulent. «Påskerutene er satt opp på bakgrunn av reisestatistikk fra tidligere år. Jeg lager sak på dette og videresender til vår driftsavdeling. Sjåføren er til enhver tid ansvarlig for at sikkerhetskravene om bord i bussen følges»

- De ser kun på tall og penger. De burde i det minste hatt flere busser i rushtiden. Påska starter ikke før i morgen. Skal Norge AS stoppe opp fordi det er påske, spør Rana.

- Bedre tilbud i år

Han tok ikke buss under fjorårets påske, men hørte blant de andre frustrerte busspassasjerene at dette ikke var noen ny opplevelse.

- Flere sa at det samme hadde skjedd i fjor. Da synes jeg man bør høre på kundene og ta slike tilbakemeldinger til seg, sier Rana.

Kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal ved AtB forteller at årets påskeruter er styrket fra tilbudet som ble kjørt i fjor.

- Det er beklagelig om det har vært frakjøring. Vi vil ta tilbakemeldingene fra årets påskeruter med oss i planleggingen av neste års påsketilbud, sier hun i en kort kommentar.