Fagsjefen for hjorteviltregisteret har deltatt i kartleggingen av de ulike tiltakene de senere årene.

Verken viltspeil, reflekser som henger i trær, lyd eller lukt som skal skremme dyrene, har god dokumentert effekt for å få elg og rådyr vekk fra veiene, hevder Christer Rolandsen ved Norsk institutt for naturforskning (Nina).

Når det gjelder skogrydding er erfaringene bedre, men svært avhengig av at arbeidet gjennomføres grundig og over store nok områder. Når det gjelder utplassering av mat, såkalt foring, er effekten usikker.

De verste ulykkene på sommeren

Tall fra hjorteviltregisteret viser at april og mai er de månedene hvor det er færrest ulykker.

På sommeren er det få viltpåkjørsler, men da skjer ofte de alvorligste ulykkene med tanke på personskader. Mellom klokka ti om kvelden til klokka fire om natta, inntreffer en stor andel av viltpåkjørsler som fører til dødsfall og alvorlige personskader.

Hvert år skades rundt 90 personer og tre dør i trafikken som følge av viltpåkjørsler, viser oversikter fra Statens vegvesen og hjorteviltregisteret.

- Veldig ofte så er det sommerulykker med hjortevilt, mener Rolandsen som peker på sammenhengen mellom høy fart og kollisjoner med hjortevilt.

Når snøen daler for første gang på høsten bør billistene også være ekstra på vakt. Det er som oftest da dyrene søker seg mot trafikkerte strekninger.

- Det sikreste vi vet er at en stor andel av viltulykkene er knyttet til de første periodene med snøfall, i alle fall i Trøndelag, sier Rolandsen som også er fagsjef ved hjorteviltregisteret.

Ønsker flere viltoverganger

I Trondheim kommune har de positive erfaringer med viltgjerdet i Okstadbakken.

- Vi får kanalisert viltet på et område som er mer oversiktlig for billistene. Men det er kanskje for mye fokus bare på viltgjerder og ikke andre gode løsninger som for eksempel dette med funksjonelle viltoverganger. Det er en mye bedre løsning på sikt da. Selv om det koster vesentlig mer så er det langsiktig en mye bedre løsning, sier naturforvalter Haldor Sesseng i miljøenheten.

Kommunen ser for seg flere trafikkforebyggende tiltak på nye veistrekninger, men de mener at må stilles strenge krav til blant annet viltoverganger for at de skal fungere.

- Sammenhengende viltgjerder kan på strekninger være bra for å unngå konflikter mellom trafikk og vilt. Funksjonelle viltoverganger bør bygges for viltpassering. Jeg er meget betenkt på om mange av de såkalte viltovergangene som har vært bygd, fungerer for et naturlig trekk, mener Sesseng.

Ved byggingen av ny E6 fra Tonstad til Klett ønsker kommunen en ny viltovergang i Lersbakken. Der vil en ny viltovergang med ledegjerder som planlagt, sannsynligvis være en stor forbedring for vilttrekket.

Viltgjerde deler Østfold

I forbindelse med veibygging blir det nå bygd et mer eller mindre sammenhengende viltgjerde fra Svinesund til Hamar for å hindre viltpåkjørsler.

- Da er det eneste alternativet for mange arter å komme seg fra øst til vest gjennom en under- eller overgang. Det blir det bygd med jevne mellomrom. Men det er fremdeles et helt åpent spørsmål om disse benyttes i den grad man hadde håpet på, mener NINA-forskeren.

Christer Rolandsen, fagsjef ved hjorteviltregisteret.