Båndleggingen – også kalt bygge- og deleforbud – ble vedtatt av bygningsrådet høsten 2012, i påvente av en avklaring om hvor Byåsen tunnel fra Sluppen skulle munne ut. Båndleggingen medførte at alle huseiere, grunneiere og utbyggere i området, måtte stille sine planer i bero til plassering av tunnelpåhugg var i boks.

Opprinnelig ble det bedt om fire års båndlegging, men politikerne mente to år var tilstrekkelig. Da de to årene var omme, kom det for en dag at en endelig beslutning fortsatt var langt unna. Da ble det bedt om ytterligere to år, men politikerne, provosert av treg fremdrift, aksepterte bare ett år.

Fritt frem

Nå er også det året omme. Ettersom det ikke er gjort noe vedtak om ny forlengelse, er båndleggingen i praksis opphørt. Dermed er det fritt frem for alle med bygge- eller utvidelsesplaner å fremme sine søknader.

Det er likevel viktig å ta med i vurderingen at det fortsatt er meningen å bygge tunnelen, selv om den i øyeblikket fremstår som et usikkert prosjekt. Mange ting skal avklares, om den skal bygges med ett eller to løp, hvilket stigningsforhold som må aksepteres, sikkerhet, effekt for trafikken og ikke minst finansiering. Kostnadene er ikke detaljberegnet, men de fleste antar at totalsummen vil passere én milliard med god margin. Det er imidlertid avklart at Byåsen tunnel blir et fylkesveiprosjekt.

Forprosjekt

Eva Solvi, avdelingsdirektør for vegavdelingen i Statens vegvesen, Sør-Trøndelag, er i gang med et forprosjekt om tunnelen som skal legges frem for kontaktutvalget i Miljøpakken 2. desember.

- Dette blir en rent faglig utredning der vi skisserer hva som er mulig å få til. Planen for ny Sluppen bru vil bli forberedt på at det kommer en tunnel, men foreløpig kan vi ikke si annet enn at tunnelen kan bli påbegynt en gang etter 2020.

Solvi sier de tidligere planene om to påhugg til tunnelen, som har omfattet et kryss eller rundkjøring inne i fjellet, kan bli redusert til ett. Underveis i prosessen er fire ulike påhugg vurdert.

Solvi regner med at forhandlingene om en bymiljøavtale for Trondheim vil avklare mye, særlig når det gjelder finansiering. Forhandlingene er nå i gang. Partene er Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen.

Koordineres

Prosessen forventes ferdig i løpet av det nærmeste halvåret. Resultatet må koordineres med Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2018–2029. Hvordan denne koordineringen skal foregå, er det så langt ingen som har noe svar på. Blir det konkrete resultater av forhandlingene, forskutterer man på en måte viktig innhold i NTP som skal få sin endelig utforming i Stortinget i løpet av 2017.

Henning Lervåg, leder av Miljøpakkens sekretariat, peker på at Byåsen tunnel ikke er behandlet formelt siden Miljøpakkens trinn 2 ble lagt.

- Det er derfor ikke vedtatt noen endring i fremdriften som antyder oppstart om ca. fem år.

Kostnadseksplosjon

Lervåg sier det ikke er noen hemmelighet at kostnadene for bygging av de to riksveiprosjektene i Miljøpakken blir vesentlig høyere enn det som var lagt til grunn i pakkens trinn 2. Disse er E6 Sentervegen-Melhus og ny Sluppen bru med tilførselsveier.

- Lokalt stilles det derfor krav til staten om å bidra med mer midler til prosjektene. Utfallet av forhandlingene vil ha betydning for fremdrift og finansiering av veiprosjektene. Bystyret og fylkestinget har bedt om at Miljøpakken revideres til våren. Da vil forhåpentligvis forhandlingene om den første bymiljøavtalen også være avklart.

Ikke ved Stabells veg

Etter at båndleggingen i Munkvollområdet nå er opphevet, får Boligbyggelaget Tobb nå bygge sitt boligprosjekt i Byåsveien 180. Det er ikke lenger aktuelt med opp- og nedkjøring til tunnelen i området ved Stabells veg. Påhugg i andre kryss i områder er fortsatt aktuelle alternativ, men her vurderer kommunaldirektør Einar Aassved Hansen konfliktpotensialet som lavere.

- Det innebærer at rådmannen vurderer at en gjennomføring av planarbeidet ikke lenger er like avhengig av at det midlertidige forbudet forlenges, sier kommunaldirektøren.

Tobb går i gang

- Da går vi i gang med prosjekt Fagerbrekka, sier Tobb-direktør Torbjørn Sotberg. Han sier gjeldende reguleringsvedtak har gått ut på dato, og at ny søknad vil bli fremmet. Men innholdsmessig vil ny søknad bli omtrent som den forrige, som ble godkjent. Derfor regner han med forenklet og rask behandling fra kommunens side.

Prosjekt Fagerbrekka vil enten bli i tre lavblokker med 22 leiligheter av moderat størrelse eller rekkehus med noen færre boliger.

- For Tobb betyr båndleggingen fire-fem års forsinkelse. Innflytting kunne ha skjedd i 2012. Nå blir det i beste fall 2016, kanskje 2017. Dette betyr et tap for Tobb, tidligere antydet til 1,5 millioner kroner. Men det blir ikke noe krav om erstatning, sier Sotberg som mener båndleggingen, som har berørt mange, burde fått en tøffere oppfølging.

Sotberg presiserer at regningen ikke vil bli sendt fremtidige beboere. Tapet er for lengst avskrevet.

Foto: Adresseavisen
Lavblokker: Dette er én av to varianter for boligprosjektet Fagerbrekka i Byåsveien 180. Tobb gjenopptar planleggingen etter at arealene nå er fristilt. Foto: Arkitektene Eigill og Kolbrun